SAK:lainen Ilmailualan Unioni IAU aikoo järjestää tiistaina Oulun lentoasemalla työnseisauksen halpalentoyhtiö Norwegianin maapalveluita hoitavaa Airpro-yhtiötä vastaan. Samaan aikaan järjestetään myös myötätuntotyötaistelu Aviator Finlandia vastaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Työnseisaukset järjestetään aamulla klo 6.00 – 9.30.
Työtaistelujen taustalla on Finavian yhteistyö Norwegianin kanssa. IAU väittää, että yhtiöt ovat sopineet Norwegianille erikseen järjesteltävistä maapalveluista.
Järjestön mukaan Finavia ei noudata Norwegianin maapalvelutyössä alan yleissitovaa työehtosopimusta, jonka piirissä ovat alan kaikki muut toimijat ja niiden 3 500 työtekijää.
IAU ei hyväksy Finavian ja Norwegianin keskinäistä suhmurointia, jonka maksumiehiksi työntekijät ovat joutuneet. Järjestön tietojen mukaan aktiivinen osapuoli asiassa on ollut Norwegian.
IAU tukee myös matkustamohenkilökuntaa
Palvelualojen työnantajien PALTA:n varatoimitusjohtajan Tuomas Aarton mukaan Airpro noudattaa lain mukaan määräytyvää normaalisitovaa työehtosopimusta, joka vastaa tasoltaan palvelualojen yleistä linjaa.
– Yleissitovuus koskee sellaisia työnantajia, jotka eivät kuulu mihinkään työnantajaliittoon. Airpro on PALTA:n jäsen ja siksi velvollinen soveltamaan henkilöstöönsä Airpro Oy:tä koskevaa työehtosopimusta.
Normaalisitova sopimus on solmittu Palkansaajajärjestö Pardian ja Julkisten ja Julkisten ja Hyvinvointialojen liiton JHL:n kanssa.
– Kyse ei ole työehtojen polkemisesta. IAU:n väitteet työehdoilla keinottelusta ovat perättömiä, Aarto sanoo.
IAU:n ja Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY:n mukaan Finavialla on vastaavia järjestelyjä myös muiden halpalentoyhtiöiden kanssa koskien matkustamohenkilökunnan vuokrausta. Vuokraus tapahtuu alle matkustamopalvelun yleissitovien työehtojen.
Myös SLSY on jättänyt oman työtaisteluvaroituksensa. Tämäkin työtaistelu piti aloittaa tiistaina, mutta se siirrettiin huhtikuun alkuun.
PALTA:n Aarton mukaan SLSY joutui siirtämään lakkoaan, koska unohti ilmoittaa siitä työnantajille ja valtakunnansovittelijalle kahta viikkoa ennen työtaistelun alkua.
IAU harkitsee puheenjohtajansa Juhani Haapasaaren mukaan tukitoimia myös SLSY:n työtaistelun yhteyteen, koska asia on yhteinen.
Työnantaja puhuu järjestöpolitiikasta
PALTA:n Aarto väitti järjestönsä tiedotustilaisuudessa viime perjantaina, että IAU:n lakkoilun taustalla ovat puhtaat järjestöpoliittiset pyrkimykset, joilla vahvistettaisiin IAU:n asemaa ilmailualalla.
IAU:n Haapasaari tyrmää Aarton väitteen.
– Eivät työntekijät ryhtyisi työtaisteluun pelkän järjestöpolitiikan vuoksi. Kysymys on työehdoista.
Haapasaaren mukaan Finavian Norwegianin maapalvelutyössä käyttämän työehtosopimuksen työehdoilla työtä tekevien keskimääräinen bruttopalkka kuukaudessa vuonna 2013 oli 1 736 euroa.
– IAU:n vaatimalla yleissitovalla työehtosopimuksella saavutettu keskimääräinen bruttopalkka Finavian maapalvelutyössä vastaa suomalaisten keskiansiota. Maapalvelutyö on epäsäännöllistä vuorotyötä.
Paltan Aarton mukaan IAU:n lakkojen piirissä olevat yritykset pyrkivät turvaamaan lentoliikenteen toiminnan tiistaina poikkeusjärjestelyjen avulla.