Harmaan talouden torjunnassa parhaiksi onnistumisiksi tällä vaalikaudella nousivat rakennusalan veronumero ja käännetty arvonlisäverovelvollisuus. Myös harmaan talouden selvitysyksikön työ on luonut paremmat edellytykset torjuntatyölle, toteaa eduskunnan tarkastusvaliokunta mietinnössään.
Muilta osin valiokunta pitää huolestuttavana, että huolimatta mittavista panostuksista ja lukuisista hankkeista tiedossa olevat tulokset ja vaikutukset ovat jääneet odotettua vähäisemmiksi.
Keskeisenä ongelmana valiokunta pitää viranomaisten yhteisen tilannekuvan puuttumista sekä sitoutumattomuutta yhteisiin päämääriin. Tämä on tehnyt harmaan talouden torjunnasta hajanaista ja on heikentänyt tuloksia. Lisäksi monet kuluneen vaalikauden lopussa käynnistyneet hankkeet ovat vielä kesken.
Valiokunnan mukaan harmaan talouden torjunnassa tulee päästä yhden vaalikauden ohjelmasta pidempikestoiseen torjuntaohjelmaan, jonka resursoinnin tulee olla myös nykyistä pitkäjänteisempää. Tähän viitaten valiokunta ei ehdota eduskunnan hyväksyttäväksi uusia toimenpiteitä, vaan suosittaa nykyisten hyvien käytäntöjen vakiinnuttamista. Lisäksi päällekkäisiä hankkeita tai tietojärjestelmien toteutuksia tulee välttää.
Yhteinen strategia tarvitaan
Valiokunta edellyttää, että Suomeen tulee luoda yhteinen harmaan talouden torjuntastrategia. Ilman tätä tavoiteltavia hyötyjä, kuten verotulojen kasvua ja kilpailun tervehtymistä, on vaikea saavuttaa.
Valiokunta painottaa, että onnistuneen harmaan talouden torjunnan tulee olla tehokasta ja oikea-aikaista. Torjuntatoimenpiteiden ei tule aiheuttaa rehellisesti toimiville yrityksille kohtuutonta hallinnollista taakkaa. Harmaan talouden torjunnassa voidaan käyttää myös uusia, lainsäädäntöä kevyemmin toteutettavia ratkaisuja. Näissä avainasemassa ovat yhteisesti toimialat ja työmarkkinaosapuolet. Hyviä tuloksia on saatu esimerkiksi rakennusalalla viime vuosina toteutetuilla toimintatapojen muutoksilla.
Myös kansainvälisen veronkierron vastainen toimintaohjelma on jäänyt yleiselle tasolle ja konkreettiset tulokset toistaiseksi vähäisiksi. Harmaan talouden strategiseen torjuntaohjelmaan tuleekin jatkossa kytkeä myös kansainvälinen osuus, jolloin veroparatiisien ja kansainvälisen veronkierron vastainen toiminta on selkeästi osana ohjelmaa, valiokunta opastaa.
Valiokunnan mietintö nojaa tammikuussa 2015 valmistuneen selvityksen ohella valiokunnan laajaan asiantuntijakuulemiseen.