Kommentti
Parlamentaarinen työryhmä väyläverkoston korjausvelan vähentämiseksi asetettiin viime maaliskuussa. Valmiiksi työ tuli jatkoajan ja sen ylityksen jälkeen joulukuun puolivälissä.
Korjausvelka on ehtinyt työryhmän työskennellessä kasvaa 2,3 miljardista eurosta 2,4 miljardiin.
Työryhmän raportilla on ollut kolme kokkia, sillä vetovastuu ehti vaihtua kolmeen otteeseen. Työryhmän asettaja, liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) vaihtui Henna Virkkuseen (kok.) vasemmistoliiton lähdettyä hallituksesta. Virkkusen lähdettyä puolestaan europarlamenttiin vetovastuu siirtyi Paula Risikolle (kok.)
Myös Kyllönen on tätä nykyä Euroopan parlamentissa erityisenä kiinnostuksen kohteenaan liikenneasiat.
Työryhmän työn viivästyminen yli puolella vuodella on pieni murhe, jos väyläverkoston korjausvelan kasvu saadaan viimein talttumaan ja päästään aloittamaan jo kertyneen velan takaisinmaksu.
Hyvää lupaa se, että parlamentaarinen työryhmä oli esityksessään yksimielinen. Täyttä varmuutta ei sekään takaa. Tärkeistä menoista on tingitty ennenkin, kun taloustilanne on koettu tukalaksi. Välttämättömiä rahanreikiä löytyy budjetin jokaisesta pääluokasta.
Korjausvelka on liikenneverkoston kestävyysvaje. Eduskunta tekee säännönmukaisesti suurimmat tosin vaatimattomiksi jäävät budjettilisäykset liikenneinfraan. Hallituksen esitystä moititaan väylämäärärahojen kroonisesta alibudjetoinnista, aivan hallituksen väristä riippumatta.