Verkkokaupankin sesonki
Kuluttajakyselyn mukaan joka kolmas kuluttaja aikoo tehdä lahjaostoksensa verkkokaupasta. Näistä puolet tekee ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista. Viime vuonna 44 prosenttia verkkokauppa-asiakkaista osti ulkomaisesta verkkokaupasta.
Kaupan liitto ennustaa joulukaupan pienenevän 1,5 prosentilla. Viime vuonna laskua oli 1,7 prosenttia.
– Euromääräisesti tämä tarkoittaa pienentymistä 57,7 miljoonalla, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja toteaa.
Viime vuonna joulusesonki toi kauppojen kassaan 660 miljoonaa euroa.
– Summa voi vaikuttaa pieneltä, mutta siitä on laskettu pois kotitalouksien normaali kulutus. Taloudet ostavat ruokaa, oli joulu tai ei, Kurjenoja täsmentää.
Tänä vuonna joulumyynti kärsii kotitalouksien heikentyneestä ostovoimasta heikossa taloustilanteessa.
Vuoden 2013 kaupanalan arvonlisäveroton liikevaihto oli 3,85 miljardia euroa.
Kultakauppa kärvistelee
Eniten joulusesonki kasvattaa kellojen, korujen ja kultasepäntuotteiden myyntiä.
Kaupan liiton tilaston mukaan kultasepäntuotteiden myynnin arvo on joulusesonkina 129 prosenttia enemmän normaaliin kuukausimyyntiin verrattuna.
– Kyllä näin on. Joulusesongin aikana myynti kolminkertaistuu ja menee vähän ylikin, toimitusjohtaja Teemu Konttinen Tillanderilta vahvistaa.
Taloudellinen tilanne on kuitenkin kouraissut myös kultakauppoja.
– En olisi uskonut, että alitamme viime vuoden myynnin, mutta niin vain kävi, Konttinen toteaa tämän vuoden tilanteesta.
Hänen mukaansa yhtiön jälleenmyyjät ovat ennakoineet kotitalouksien kysynnän heikkenemistä jopa liian voimakkaasti.
– Seuraamme myyntiä omissa liikkeissämme. Niissä kysyntää on runsaasti, Konttinen sanoo.
Kirja kelpaa lahjaksi
Suomalainen kirjakauppa palkkaa sesongin ajaksi noin 50 osa-aikaista jouluapulaista. He työskentelevät 5-30 viikkotyötuntia.
– Tarjoamme ensin omille osa-aikaisille myyjillemme lisätunteja. Sen jälkeen arvioimme lisätyövoiman tarpeen, HR-päällikkö Pirjo Salin Suomalaisesta kirjakaupasta kertoo.
Kirjamyynti vilkastuu 109 prosenttia keskimääräiseen kuukausimyyntiin verrattuna.
Alkon joulusesonki kestää marraskuusta loppiaiseen. Yhtiö palkkaa noin 200 osa-aikaista sesonkityöntekijää, joiden työmäärä on 10-20 tuntia viikossa.
Kaikkiaan kaupan alalle palkataan noin 5 000 työntekijää joulukiireitä purkamaan.
Verkkokaupankin sesonki
Kuluttajakyselyn mukaan joka kolmas kuluttaja aikoo tehdä lahjaostoksensa verkkokaupasta. Näistä puolet tekee ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista. Viime vuonna 44 prosenttia verkkokauppa-asiakkaista osti ulkomaisesta verkkokaupasta.