Valtioneuvosto hyväksyi torstaina valtion ja Helsingin seudun kuntien sopimuksen liikenteen infrahankkeiden tukemisesta ja alueen asuntotuotannon edistämisestä.
Sopimuksessa kunnat sitoutuvat lisäämään asuntokaavoitusta vuosina 2016–2019 noin 25 prosenttia verrattuna voimassa olevaan maankäyttöä, asumista ja liikennettä (MAL) koskevan aiesopimuksen tavoitetasoon. Kuntia kannustaa se, että kaavoitustavoitteen toteutuessa valtio rahoittaa infrastruktuurihankkeita.
Sopimuksen piiriin kuuluvat infrastruktuurihankkeet ovat Pisararata Helsingissä, länsimetron jatkaminen Matinkylästä Kivenlahteen sekä Helsinki-Riihimäki-rataosan kapasiteetin parantamisen ensimmäinen vaihe. Lisäksi mukana on Klaukkalan ja Hyrylän ohikulkuteiden suunnittelu.
– Nyt on oikea aika edistää investointeja, jotka luovat työpaikkoja, sujuvoittavat liikkumista ja piristävät koko Suomen taloutta. Valtion ja Helsingin seudun kuntien sopimus on hyvä askel tähän suuntaan, valtiovarainministeri Antti Rinne sanoi ympäristöministeriön tiedotteessa.
Sopimuksen yhtenä osana valtio lopettaa toimintonsa Malmin lentokentällä vuonna 2016 vapauttaen alueen Helsingin kaupungille asuntorakentamiseen.
– Helsingissä pula kohtuuhintaisista kodeista on pahin, ja tämä on yksi merkittävä rakentamisalue, jonne voi muuttaa asumaan jopa 25 000 uutta asukasta, kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen sanoi tiedotteessa.
Helsinki julkisti torstaina uuden yleiskaavaluonnoksen, jossa hahmotellaan kaupungin tulevaisuutta.
Sopimus koskee Helsingin seudun 14:ää kuntaa: Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Järvenpää, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula, Vantaa ja Vihti. Kunnat ovat hyväksyneet sopimuksen.
Valtion puolelta rahoituksen toteutuminen edellyttää, että eduskunta päättää antaa rahaa.