Valtion lentoyhtiö Finnair odottaa edelleen koko vuoden tuloksensa jäävän ”selvästi tappiolliseksi”. Perjantaina julkistetun heinä-syyskuun osavuosikatsauksen toiminnallinen liiketulos putosi 26,7 miljoonaan euroon edellisvuoden 43,0 miljoonasta. Liikevaihto aleni 2,2 prosenttia noin 623 miljoonaan euroon.
Vuoden toisella neljänneksellä eli huhti-kesäkuussa toiminnallinen liiketulos oli 19,6 miljoonaa euroa tappiolla (2013: 7,5 miljoonaa euroa voitolla). Ensimmäisen neljänneksen tappio oli 34,2 miljoonaa euroa (2013: 17,5 miljoonaa euroa tappiolla).
Yhteenlaskettuna tammi-syyskuun liikevaihto laski 5,9 prosenttia ja toiminnallinen liiketulos jäi pakkaselle 27,1 miljoonaa euroa (2013: 33,0 miljoonaa euroa voitolla).
– Syyskuun lopussa olimme jo lähellä 200 miljoonan euron kustannussäästöohjelmamme kokonaistavoitteen saavuttamista, ja viemme ohjelman päätökseen vuoden loppuun mennessä, toimitusjohtaja Pekka Vauramo arvioi osavuosikatsauksessa.
Syyskuun lopussa Finnairissa työskenteli 5 354 ihmistä, kun vuotta aiemmin luku oli 5 908.
Tiedotustilaisuudessa Vauramo arvioi, että yhtiön lentävällä henkilökunnalla on ”helpottunut, vapautunut tunnelma” ja näkyvissä on ”iloa ja toivoa”. Hän perusti arvionsa esimerkiksi vilkkaaseen lentomatkustukseensa yhtiön koneilla ja niissä käymiinsä keskusteluihin.
Finnair on ulkoistanut ruokahuollon, lentokoneiden huollon ja maapalvelut. Yhtiö toteutti ensin 150 miljoonan euron säästöt ja lokakuussa 2012 jatkoi niitä 60 miljoonan euron henkilöstöön kohdistetulla säästötavoitteella.
Tänä vuonna yhtiö suunnitteli ryhtyvänsä korvaamaan 20 reitin matkustamohenkilökuntaa ulkomailta vuokratuilla työntekijöillä, mutta ammattiliittojen julkisen painostuksen jälkeen valtio-omistaja kehotti harkitsemaan asiaa uudelleen. Uusissa neuvotteluissa matkustamohenkilökunnalle neuvoteltiin palkanalennukset ja uusille työntekijöille vieläkin alemmat palkkataulukot.
Finnair odottaa tuloksensa paranevan vasta vuodesta 2016 alkaen uusien, aiempaa polttoainetaloudellisempien Airbus A350 -lentokoneiden hankintojen myötä.
– Jotta tuottomme paranisivat merkittävästi tätä ennen, kotimarkkinakysynnän pitäisi elpyä merkittävästi ja polttoaineen maailmanmarkkinahinnan laskea selvästi, Vauramo arvioi.
Finnairin oman arvion mukaan sen markkinaosuus Euroopan-liikenteessä nousi 52,2 prosenttiin (2013: 47,8) ja laski Aasian-liikenteessä 5,9 prosenttiin (2013: 6,3). Yhtiö on ilmoittanut keskeiseksi tavoitteekseen Aasian-liikenteen tuottojen kaksinkertaistamisen vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasolta.
Lentoasemia hoitava valtionyhtiö Finavia on käynnistänyt jätti-investoinnit Helsinki-Vantaan lentoaseman kapasiteetin kasvattamiseksi.