Lentoyhtiöillä ei mene erityisen hyvin. Taloussanomat kertoi tiistaina, että hollantilainen Air France-KLM aikoo päästää irti joka neljännestä työntekijästään, yhteensä 7 500 ihmisestä.
Suomen valtion lentoyhtiö Finnair on ulkoistanut ruokahuollon, lentokoneiden huollon ja maapalvelut. Kulujen karsinta on edennyt kovalla kädellä. Yhtiö toteutti ensin 150 miljoonan euron säästöt ja lokakuussa 2012 jatkoi niitä 60 miljoonan euron henkilöstöön kohdistetulla säästötavoitteella. Uusin aikomus 20 reitin matkustamohenkilökunnan korvaamisesta ulkomailta vuokratuilla työntekijöillä kilpistyi valtio-omistajan vastustukseen.
Uusissa neuvotteluissa matkustamohenkilökunnalle neuvoteltiin palkanalennukset, ja uusille työntekijöille otetaan käyttöön vieläkin alemmat palkkataulukot.
Perjantaiaamuna Finnair julkistaa osavuosikatsauksen heinä-syyskuulta. Tammi-kesäkuussa liikevaihto aleni 7,6 prosenttia edellisvuodesta 1,05 miljardiin euroon ja toiminnallinen liiketulos painui 55 miljoonaa euroa tappiolle.
Katsauskauden keskimääräinen henkilöstömäärä aleni tammi-kesäkuussa 5 425:een edellisvuoden 5 981:stä.
Luksusta tai säästöjä
Syksyllä 2013 Finnair jäi kiinni rikkurien kouluttamisesta Espanjassa.
Niin sanotut halpalentoyhtiöt ovat edelleen ongelma vanhoille lentoyhtiöille. Ne ovat pystyneet hankkimaan puhtaalta pöydältä polttoainetehokkaan konekannan ja aloittamaan toiminnan perinteisiä lentoyhtiöitä heikommin työehdoin.
Osa lentoyhtiöistä pyrkii kilpailemaan jopa ylitsevuotavalla palvelulla. Esimerkiksi turkkilainen Turkish Airlines tarjoaa kaksi vaihtoehtoista lämmintä turistiluokassa ja ilmaiset juomat. Businessluokan luksusta lisää joillakin reiteillä ruokia tarjoileva kokki.
Monet yhtiöt turvautuvat säästöihin. Finnair pyrkii säästöjen lisäksi saamaan tuloja Aasian-liikenteestä, jossa Helsinki-Vantaan lentoasemaa käytetään aasialaisten matkustajien välietappina muualle Eurooppaan.
Suuret kasvusuunnitelmat
Lentoasemia hoitava valtionyhtiö Finavia investoi voimakkaasti Helsinki-Vantaan kehittämiseen: mittavia rakennushankkeita sisältävän kehitysohjelman kokonaiskustannus on 900 miljoonaa euroa. Jo vuoteen 2020 mennessä Finavia odottaa Helsinki-Vantaan siellä toimivine yrityksineen työllistävän liki 40 000 ihmistä eli kaksi kertaa niin paljon kuin nykyään.
Finaviassa uskotaan, että Helsinki-Vantaan vuotuinen matkustajamäärä ylittää 20 miljoonaa seuraavien kymmenen vuoden aikana ja jatkaa siitä kasvua liittyäkseen ”lentoliikenteen megacityjen joukkoon” vuonna 2033.
Finavia perustelee arviotaan lentokonevalmistaja Airbusin markkinaennusteella, jonka mukaan kehittyvien markkina-alueiden osuus lentomatkustajien määrästä kasvaa kahteen kolmasosaan vuoteen 2033 mennessä.
Kyse on Airbusin omasta arviosta. Finnairilla oli vuoden 2013 lopussa käytössään 45 Airbusin valmistamaa lentokonetta.
Oikaisu (31.10.): Tekstissä kerrottiin alun perin Finnairin henkilöstömääränä lentoliikenteen henkilöstö, jonka määrä aleni katsauskaudella 4 450:een edellisvuoden 4 942:sta. Tekstiin on korjattu koko henkilöstömäärä.