Ehkäisevän päihdetyön verkoston jäsenjärjestöjen mielestä on lapsen etu, että alkoholimainokset katoavat vuodenvaihteessa bussipysäkeiltä, liikennevälineistä ja kauppakeskusten mainostauluilta.
Verkosto aloittaa Helsingin julkisen liikenteen digitaalinäytöillä kahden viikon mainoskampanjan, jonka iskulause on ”Onko meiltä aikuisilta pois, jos lapsi ei näe tässä alkoholimainontaa?”
– Uusien rajoitusten taustalla on halu suojella lapsia ja nuoria alkoholimainonnalta sekä vähentää tilanteita, joissa he altistuisivat sille, kertoo Ehkäisevän päihdetyön verkoston puheenjohtaja Kristiina Hannula.
Hänen mukaansa tutkimustieto osoittaa, että mainonta sekä aikaistaa alkoholinkäytön aloittamista että lisää nuorten alkoholinkulutusta.
EHYTin vuonna 2012 toteuttaman verkkokyselyn mukaan alle 18-vuotiaista vastaajista kaksi kolmasosaa oli sitä mieltä, että mainokset olivat herättäneet heidän kiinnostuksensa juomauutuutta kohtaan. Liki sama osuus vastaajista uskoi, että alkoholimainonta vaikuttaa alaikäisten alkoholin käyttöön.