Työnantajien olisi aika ottaa riski vakavasti ja varautua somejulkisuuteen, kirjoittaa Palvelualojen ammattiliiton Pam-lehti 17. lokakuuta. Lehden haastatteleman Työturvallisuuskeskuksen (TKK) asiantuntijan Päivi Rauramon mukaan vaarassa joutua julkisuuden riepottelemiksi ovat erityisesti asiakaspalvelutyöläiset.
Viime aikoina massiivisen some-julkisuuden kohteeksi ovat muutoin ei-julkisessa työssään joutuneet muun muassa Kuopion Hesburgerin työntekijät, joiden virheestä asiakas kirjoitti tarinan Facebookiin. Laajalti levinneessä kertomuksessa työntekijöistä tuli ”pahiksia”.
Rauramo toteaa lehdessä, ettei yksikään ihminen ei selviä töistään virheittä, mutta sosiaalinen media tekee ne näkyviksi kaikille. Myrskyn silmään voi joutua myös täysin ilman omaa syytään.
Rauramon mielestä hyviä tapoja ennaltaehkäistä ikävää julkisuutta on paitsi henkilöstön kouluttaminen, sen tukeminen. Hänen mukaansa somejulkisuus on työntekijälle psykososiaalinen riski.