Sopimus lisäisi rakentamista
Valtion ja Helsingin seudun kuntien välinen sopimus suurten infrahankkeiden tukemiseksi ja asumisen edistämiseksi vauhdittaa kaavoitusta ja lisää tonttitarjontaa Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti-osuuden sekä Pisararadan rahoituksen edellytyksenä.
Sopimuksen myötä asuntokaavoitusta lisätään vuosina 2016–2019 noin 25 prosenttia verrattuna voimassa olevaan maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevaan aiesopimukseen.
Sopimuksen osapuolia ovat valtio (liikenne- ja viestintäministeriö, ympäristöministeriö, valtiovarainministeriö, Liikennevirasto, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA, Uudenmaan ELY-keskus), HSL sekä Helsingin seudun kunnat Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Järvenpää, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula, Vantaa ja Vihti.
Lähde: Ympäristöministeriö
Malmin lentoaseman rakentaminen asunnoiksi ei edennytkään Helsingin kaupunginhallituksen maanantaisessa kokouksessa. Kaupunginhallitus pani pöydälle valtion ja kuntien välisen sopimuksen suurista infrahankkeista ja asumisen edistämisestä, jonka yhtenä osana sovitaan Malmin lentokentän lopettamisesta.
Sopimuksen käsittely siirtyy ensi maanantain kokoukseen. Helsinki jää näin tavoitteesta, jonka mukaan sopimus oli tarkoitus hyväksyä syyskuun loppuun mennessä.
Kaupunginhallituksessa asian esittelijänä toimii kaupunginjohtaja Jussi Pajunen (kok.). Korkein hallinto-oikeus totesi vuonna 2006, että Pajunen oli jäävi Malmin lentoaseman kaavoittamisessa, koska hän valmisteli asiaa valtuustossa ja kaupunginhallituksessa ollessaan samaan aikaan Malmin Nova -kauppakeskuksen kiinteistöyhtiön hallituksen puheenjohtaja.
Pajusen suvun yhtiöt myivät Malmin Nova -kauppakeskuksen jo ennen korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä. Jussi Pajunen jätti tehtävät yhtiöissä tultuaan valituksi Helsingin kaupunginjohtajaksi vuonna 2005.
Maanantain esityslistalle merkityn päätösehdotuksen mukaan Pajunen olisi valtuutettu allekirjoittamaan sopimus, jonka yhtenä asiana valtio lopettaa toimintonsa Malmin lentokentällä ja palauttaa alueen Helsingin kaupungille.
Sopimus lisäisi rakentamista
Valtion ja Helsingin seudun kuntien välinen sopimus suurten infrahankkeiden tukemiseksi ja asumisen edistämiseksi vauhdittaa kaavoitusta ja lisää tonttitarjontaa Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti-osuuden sekä Pisararadan rahoituksen edellytyksenä.
Sopimuksen myötä asuntokaavoitusta lisätään vuosina 2016–2019 noin 25 prosenttia verrattuna voimassa olevaan maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevaan aiesopimukseen.
Sopimuksen osapuolia ovat valtio (liikenne- ja viestintäministeriö, ympäristöministeriö, valtiovarainministeriö, Liikennevirasto, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA, Uudenmaan ELY-keskus), HSL sekä Helsingin seudun kunnat Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Järvenpää, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula, Vantaa ja Vihti.
Lähde: Ympäristöministeriö