Suomalaiset ovat kiinnostuneita kuvataiteesta ja haluaisivat ostaa sitä. Taidemaailma ei kuitenkaan palvele koko kansaa, vaan keskittyy taiteen suurkuluttajiin.
Taide ja taiteesta kiinnostuneet eivät kohtaa toisiaan Suomessa. Jopa 83 prosenttia suomalaisista arvioi, että taiteen ostaminen on vaivalloista ja monimutkaista. Taide koetaan etäiseksi ja pienen sisäpiirin harrastukseksi.
– Moni on sitä mieltä, että taide kohtaa vain vanhempia varakkaita suomalaisia, toteaa Ornamon taiteen asiantuntija Anna Rikkinen.
Tulokset käyvät ilmi Teollisuustaiteen Liitto Ornamon teettämästä Taiteen markkinatutkimuksesta, joka tässä laajuudessa on toteutettu Suomessa ensimmäistä kertaa.
Kaikki ei ole kallista
Kuitenkin 65 prosenttia suomalaisista on ostanut taidetta, mutta 90 haluaisi ostaa sitä. Suomalaiset haluaisivat käyttää jopa nykyistä enemmän rahaa taiteen ostamiseen.
Moni haluaisi käyttää rahaa taiteeseen nykyistä enemmän. Kolmasosa kaikista suomalaisista on maksanut taideteoksesta tai taidekäsityöesineestä alle 100 euroa, neljäsosa 100 – 400 euroa ja viisi prosenttia yli tuhat euroa. Eniten taiteesta maksavat taiteen suurkuluttajat.
Ornamo muistuttaa, että kaikki taide ei ole kallista. Taiteen keräämisen voi aloittaa vaikkapa uniikeista taidekäsityötuotteista, esimerkiksi keraamisista lautasista. Niitä voi ostaa alle 50 eurolla. Pienikokoisia maalauksia voi saada muutamalla sadalla eurolla. Taidetta voi ostaa gallerioista myös osamaksulla.
– Myös taidelainaamoista voi hankkia taidetta. Nimekkäänkin taiteilijan grafiikkatyön voi saada kuukaudeksi omalle seinälleen 20–50 eurolla, Rikkinen opastaa.
Miehet sijoittavat taiteeseen
Iäkkäät ostavat maalauksia, nuoret valokuvia.
Taiteenlajeista suosituin on maalaus. Toisena tulevat taidekorut. Vanhemmat ikäryhmät ja yli 4 000 euroa kuussa ansaitsevat ovat ostaneet eniten maalausten lisäksi taidegrafiikkaa. Keskituloiset suomalaiset ostavat puolestaan muita enemmän taidekäsitöitä.
Miehet ovat kunnostautuneet veistoksista, vaikka keskimäärin ostavat hieman naisia vähemmän taidetta.
– Sijoitusmielessä miehet ostavat taidetta tuplasti enemmän kuin naiset, toteaa Rikkinen.
Nuoria kiinnostavat valokuva, sarjatuotettu juliste sekä sarjakuva.
Teollisuustaiteen Liitto Ornamon teettämän markkinatutkimuksen määrällisen osion toteutti >Taloustutkimus ja laadullisen osion Kopla Helsinki. Tutkimukseen vastasi toukokuussa 2014 yli 1 000 suomalaista.