Koulutus periytyy Suomessa yhä vahvemmin kuin muissa Pohjoismaissa. Lasten eriytyminen alkaa jo varhaiskasvatuksessa. Näin tulkitsee Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen tiistaina julkaistuja OECD:n Education at a Glance -tutkimuksen tuloksia.
Luukkainen on huolissaan Suomen putoamisesta myös korkea-asteen koulutuksen suorittaneiden vertailussa.
– Suomi sijoittaa varhaiskasvatukseen muita OECD-maita vähemmän ja suomalaislapset myös osallistuvat pedagogiseen varhaiskasvatukseen vähemmän kuin vertailumaissa. Pienten lasten osallistuminen varhaiskasvatukseen on yhä liiaksi kytköksissä vanhempien työssäkäyntiin ja päivähoitoon.
Luukkainen vaatii hallitusta panostamaan tosissaan pedagogiseen varhaiskasvatukseen, jonka tulee olla kaikkien lasten oikeus. Ensimmäisenä toimena on säätää varhaiskasvatuslaki, jota on valmisteltu jo 15 vuotta.
– Kun toisen asteen ja korkea-asteen koulutusta uudistetaan, on turvattava koulutuksen saatavuus lapsille ja nuorille riippumatta heidän perhetaustastaan. On kannustettava ja tuettava yhtäläisesti kaikkia nuoria kouluttautumaan ja kehittämään itseään.
Oppimisen perusta ja innostus oppimiseen, tutkimiseen ja opiskeluun luodaan Luukaisen mukaan kuitenkin jo varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa.