Viestintä- ja liikenneministeriö esittää perusväylänpitoon eli valtion omistaman liikenneverkon ylläpitoon 999 miljoonaa euroa. Samalla ministeriölle on annettu 50 miljoonan säästötavoitteet.
– Elinkeinoelämä kärsii, kun raskaimmat rekat joutuvat kiertämään heikot sillat ja huonot tiet, liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko (kok) toteaa.
Vaikka ministeriö esittää budjettiin 522 miljoonaa euroa tienpitoon, se ei riitä kaikkiin korjauksiin. Radanpitoon esitetään 317 miljoonaa euroa ja vesiväyliin 88 miljoonaa euroa.
Valtatie 3:lle on suunniteltu parannuksia 27 miljoonan euron edestä Tampereen ja Vaasan välille.
Valtatie 22:n Oulu-Kajaani-Vartius -etapille ministeriö ehdottaa 15 miljoonaa euroa.
Rahoituksen varmistusta odotetaan valtatie 8:n Turku-Pori välin toteuttamiseen. Lisäksi moottoritietä on suunniteltu jatkettavan Nousiaisiin saakka.
Riihimäelle rakennetaan raiteita
Valtio on luvannut länsimetron edelleen rakentamiseen 240 miljoonaa. Ministeriö esittää Helsinki-Riihimäki rataosan lisärakentamiselle 150 miljoonaa ja Riihimäen kolmioraiteelle 10 miljoonaa euroa.
Muista ratahankkeista käynnissä ovat Kehärata (Vantaankoski-Kivistö-Tikkurila), Pohjanmaan rata, Rovaniemi-Kemijärvi -rataosuuden sähköistys ja Keski-Pasilan länsiraiteen rakentaminen.
Itä-Lapin Sokli pohdituttaa
Erikseen selvitettävien hankkeiden joukossa on Savukosken Soklin kaivoshankkeeseen liittyvät liikenneyhteydet. Sokliin on suunniteltu rautatie, mutta päätöksiä ei ole tehty.
Risikon mukaan liikennejärjestelyt vaativat vielä pohdintaa.
– Arvioiden mukaan kaivos työllistäisi noin 400 henkilöä ja välillisesti 1 500 henkilöä, Risikko mainitsee.
Pohdintaa aiheuttavat myös länsimetron kohoavat kustannukset välillä Matinkylä-Kivenlahti sekä Äänekosken biotehtaan vaikutukset liikennejärjestelyihin.
Kuva Juha Antti-Poika