VR Trackin sähkömiehiä koskevasta kiistasta pitäisi päästä keskiviikkona sopuun, tai työnantajapuolen yli kuukauden kestävä työsulku alkaa torstaina klo 07.
Keskiviikkoaamuna valtakunnansovittelijan toimistolle ovat kokoontumassa lakkoillut Sähköliiton ammattiosasto 177, Sähköliitto, Julkisten ja Hyvinvointialojen liitto JHL sekä työnantajapuolelta Palvelualojen työnantajat Palta ja VR Track.
Jollei sopua synny, ammattiosasto 177 jatkanee ylityökieltoaan. Samalla se voi käynnistää uusia lakkoja, kunhan se ilmoittaa niistä kahta viikkoa aiemmin.
Ammattiosasto keskeytti perjantaina ylityökiellon ja perui samalla kolmannen lakkonsa, jonka piti kestää viikonlopun yli. Tämän myötä osapuolet voivat siirtyä takaisin neuvotteluihin.
Osapuolet eivät tiistaina halunneet arvioida, mistä mahdollinen sopu rakennettaisiin.
Ammattiosasto 177:ää on hiertänyt, ettei heillä ole omaa luottamusmiestä eikä sopimusoikeuksia. Lisäksi työehtoja on heikennetty ja palkat ovat pienemmät kuin ratojen sähkö- ja kunnossapidossa toimivilla yksityisillä yrityksillä. Näissä sovelletaan Sähköliiton työehtosopimusta.
Paltan mukaan ammattiosaston 177:n ja Sähköliiton tulee suostua siihen, että Paltan ja JHL:n sopimus VR Trackin työehdoista koskee myös sähköliittolaisia.
Järjestöriita kestänyt yli kaksi vuotta
Kiista juontaa juurensa yli kahden vuoden taakse. Vuoden 2012 alussa rautatieläiset liittyivät JHL:n jäseniksi. Rautatieläisten liitto oli tehnyt yhdistymispäätöksen 2010.
Osa sähkö- ja kunnossapitotöissä olleista rautatieläisistä päätti mieluummin liittyä Sähköliittoon kuin JHL:ään.
Työnantajapuoli väitti viime viikolla tiedotteessaan, että ammattiosasto 177:n sähkömiehet olisivat eronneet JHL:stä. Näin ei ole, sillä ydinjoukko on entisiä Rautatieläisten liiton jäseniä. Myöhemmin ammattiosastoon on siirtynyt jäseniä myös JHL:stä.
VR Trackin sähköalan ammattilaisista noin 120 on Sähköliiton ammattiosasto 177:n jäseniä. JHL:ssä taas on noin 200 ammattiryhmän työntekijää.
Sähkömiesten lakoista vähän häiriötä
VT Trackin sähkömiesten kahdesta lakosta ja ylityökiellosta selvittiin pienin häiriöin. VR Trackin toimitusjohtaja Ville Saksi sanoo, että junaliikenteeseen tuli työtaistelujen takia “vain yksittäisiä pieniä viivästyksiä”.
– Liikenteellisesti työtaisteluista ei aiheutunut käytännössä mitään häiriöitä, toiminta oli ihan normaalia, Saksi kertoo.
– Reilut 50 oli pois työstä lakon aikana. Muu väki venyi ja hoiti työvuorot. Lisäksi käytimme alihankintaa eli vuokratyövoimaa.
Alihankkijoiden työntekijöitä ja vuokratyöntekijöitä oli enimmillään Saksin mukaan “muutamia kymmeniä”.
Lakkoilleet työntekijät on otettu työmailla hänen mukaansa vastaan “ihan normaalisti”.
– Emme halua, että työmaille syntyy erilaisia klikkejä. Mitään kahden kerroksen väkeä ei ole.