Tampereen kaupunginvaltuusto päätti jatkaa raitiotiehankkeen suunnittelua. Äänestyksessä suunnittelun jatkamista kannatti 48 valtuutettua ja vastusti 18, yksi valtuutettu äänesti tyhjää. Raitiotiensuunnittelua jatketaan Näsijärven rantaa kulkevalla Paasikiventien linjauksella. Paasikiventien reittivaihtoehto hävisi Pispalan valtatien reitille äänin 39 – 17. Tyhjää äänesti 11 valtuutettua.
Vasemmistoliiton kaikki valtuutetut kannattivat ratikan rakentamista. Vasemmiston valtuutetuista äänesti viisi Pispalan reitin puolesta ja Paasikiven reitin puolesta kaksi.
Vasemmistoliiton valtuustoryhmän mukaan tärkeintä on, että raitiotie hanke etenee. Ryhmäpuheenvuorossa apulaispormestari, valtuustoryhmän puheenjohtaja Mikko Aaltonen vertasi Tampereen ratikkahanketta Helsingin 30 vuoden takaiseen metron rakentamispäätökseen ja totesi ratikan olevan samalla tavalla tulevaisuuteen katsova hanke.
Rakentamiselle ehtoja
Valtuusto asetti ratikan rakentamisille kolme ehtoa. Päätöksen mukaan suunnitelma etenee, jos suunnitelma on toteuttamiskelpoinen, kustannukset eivät ylitä 250 miljoonaa euroa ja valtio osallistuu hankkeeseen maksamalla 30 prosenttia kustannuksista.
Raitiotie etenee kolmessa vaiheessa: Ensi rakennetaan Hervanta – Keskustori –reitti sekä varikko. Rakentamispäätös tehdään 2016. Toisessa vaiheessa Keskustori – Tampereen yliopistollinen sairaala –reitti ja kolmannessa Keskustori –Lentävänniemi –reitti.
Lähes viisituntisessa keskustelussa puitiin ratikan suunnittelun satavuotista historiaa kannalta jos toiseltakin. Toisteinen, paikalleen jumittunut keskustelu pyöritti yhä uudelleen samoja perusteluja.
– Mitä hittoa me nyt vatuloidaa. Tehdään nyt se päätös ja rakennetaan se ratikka, yritti Minna Minkkinen (vas.) vauhdittaa päätöksen tekoa ja sai raikuvat aplodit.
Lisää Tampereen ratikkapäätöksestä Vasemmalla Kaistalla: Pispalan-reitti hävisi Paasikiven-reitille