Neste Oil Shippingin ilmoitus ulkoistaa huoltovarustamotoiminta norjalaiselle OSM-varustamolle tarkoittaa Merimies-Unionin pääluottamusmiehen Olli Kaurasen mukaan oman suomalaisen tankkilaivaston ja –osaamisen loppua.
– Viiden-kymmenen vuoden päästä suomalaisia tankkilaivaosaajia ja merimiehiä ei enää ole maailmankartalla. Eikä ole suomalaisia tankkilaivojakaan, sanoo Kauranen.
Neste Oil Shipping ilmoitti viime syksynä lopettavansa varustamotoiminnan. Suomen lipun alle jätetään jäljelle vain viisi tankkialusta ja kolme hinaajaa, niin sanottu huoltovarmuuslaivasto. Nämä alukset ovat jo nyt iältään vanhoja ja reilun viiden vuoden päästä ne vaatisivat uusimista.
– Kukaan, ei kukaan, ole taannut tai kertonut sitä, aiotaanko näiden vanhentuvien tankkialusten tilalle hankkia uusia laivoja. Niiden omistajat, Ilmarinen ja Huoltovarmuuskeskus, ovat vain luvanneet hoitaa aluksia tulevat viisi vuotta, Kauranen toteaa.
Merimies-Unionin jäseniä edustavan pääluottamusmiehen mielestä on röyhkeää, että Suomen parhaiten menestynyt valtio-omisteinen yritys, Neste Oil ja sen tytäryhtiö Neste Oil Shipping saattoi suit’sait ilmoittaa luopuvansa tankkilaivastostaan. Eikö tämä laittanut päättäjillä kelloja soimaan?
– Suomalaisin verovaroin hankittujen alusten öljykuljetuksia hoitavat jatkossa norjalaiset. OSM-varustamossa työskentelee myös paljon ulkomaalaista työvoimaa. Nähtävissä on, että suomalainen merimies joutuu kortistoon ja työ siirretään ulkomaisten hoidettaviksi, ihmettelee Kauranen.
– Nesteen varustamotoiminnan päättyminen on kouriintuntuva osoitus valtionyhtiön toiminnasta ja siitä, että niillä ei ole minkäänlaista moraalista selkärankaa. Kuljetusalan työntekijät joutuvat koville kaikissa valtionyhtiöissä: Neste Oilissa, Finnairissa ja Itellassa. Menetetty on jo tuhansia työpaikkoja, suomalaiset saavat kenkää ja tilalle hankitaan ulkomaalaista työvoimaa.