Finnairin hallitus on hyväksynyt uuden vuosia 2014–2016 koskevan suoritusperusteisen osakeohjelman Finnair-konsernin avainhenkilöille. Noin 50 henkilöä koskevan osakeohjelman suoritusperusteina ovat sijoitetun pääoman tuotto sekä osakkeen kokonaistuoton kehitys.
Jos ohjelmalle asetetut tavoitteet saavutetaan, pääsevät 50 avainhenkilöä jakamaan pottia, jonka luovutettavien osakkeiden kokonaisarvo noin 1,6 miljoonaa euroa eli noin 600 000 Finnairin osaketta perustuen tämänhetkiseen osakekurssiin. Jos enimmäispalkkioon oikeuttava suoritustaso saavutetaan, on luovutettavien osakkeiden arvo noin 3,2 miljoonaa euroa eli noin 1 200 000 osaketta.
Finnair tiedotti asiasta samaan aikaan, kun keskustelu yhtiön henkilöstöpolitiikasta kuumenee taas kerran.
Vuokratyövoimaa New Yorkin reitille
SAK paheksuu Finnairin tapaa palkata lisää ulkomaalaisia vuokratyöntekijöitä samaan aikaan, kun kotimaassa on lentohenkilöstöä työttömänä ja lomautettuna.
Finnair on saanut New Yorkin reitillään luvan palkata amerikkalaisia lentoemäntiä vuokratyöhön. Finnair on lisäksi avoimesti kertonut, ettei se noudata suomalaisen työehtosopimuksen vähimmäisehtoja, koska tarkoituksena on säästää kustannuksia. Lentoemännät palkannut vuokrayhtiö Adecco puolestaan on vakuuttanut noudattavansa ehtoja.
SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto hämmästelee keskusjärjestön verkkosivuilla yhtiön lisäksi valtio-omistajan toimintaa.
Pelon ilmapiiri ay-kentällä
Miksi suomalainen työntekijä ei kelpaa Finnairille? kysyy puolestaan kansanedustaja Jukka Kärnä (sd.).
– Valtio-omistajan intressissä täytyy ensisijaisesti olla kotimaisen työvoiman käyttäminen ja työllisyysnäkökulmat. Näin on todettu myös hallitusohjelmassa, muistuttaa asiasta eduskuntakyselyn tehnyt Kärnä.
Kärnä kertoo, että häneen on oltu yhteydessä Finnairin henkilöstön puolelta.
– Olen saanut tietää, että Finnairin tekniikan puolella on irtisanomisten kohteena erityisesti ne työntekijät, joilla on ollut luottamustoimia ammattiyhdistystoiminnassa. Finnairilaiset eivät enää uskalla vastaanottaa luottamustoimia ay-kentällä, sillä pelko työpaikan menettämisestä on suuri. Mikäli nämä tiedot pitävät paikkansa, Finnair on astunut todella harmaalle alueelle. Valtio-omistajan intressissä ei voi mitenkään olla järjestäytyneen työvoiman pelottelu ja työntekijöiden perusoikeuksien rikkominen.