Pasilasta tulee Helsingin toinen keskus ensi vuosikymmenen alussa. Uudistustyö alkaa kolmen korttelin Tripla-kokonaisuudella, johon tulee muun muassa kauppakeskus, asuntoja, hotelli, pääkonttoritason toimistoja ja joukkoliikenneterminaali sekä muunneltava monitoimiareena.
Alueellisesti Tripla rajoittuu Ratapihantiehen, Pasilan siltaan ja Pasilankatuun. Tulevaisuudessa Tripla yhdistää nyt raiteiden erottamat Itä- ja Länsi-Pasilan toisiinsa. Kaupunki on sitoutunut rakentamaan Tripla-keskuksen tarvitsemat kadut ja kunnallistekniset verkostot.
Triplan läntisin kortteli koostuu asunnoista, joiden osuus on noin 15 prosenttia rakennuspinta-alasta. Tarjolle tulee vuokra-, omistus- ja senioriasuntoja palveluiden äärellä. Keskikortteliin rakennetaan hotelli sekä niin kutsuttuja city suites -huoneistoja sijoitusasunnoiksi tai kakkoskodeiksi. Huoneiston saa täysin varusteltuna, tarvittaessa vuokraus- ja siivouspalveluineen.
Viherkattoja ja sähköauton latauspisteitä
Triplan suunnittelun yhtenä lähtökohtana on ollut energiatehokkuus. Katto- ja kansipinta-alasta kolmasosa on viherkattoja ja -kansia. Alueelle tulee 3 400 polkupyöräpaikkaa ja 338 sähköauton latauspistettä. Jalankulkijat ja esteettömyys otetaan huomioon kaikessa toteutuksessa.
Keskuksen rakentaminen alkaa ensi vuonna ja Tripla rakentuu kokonaan valmiiksi noin kymmenessä vuodessa. Kauppakeskus on tavoitteena avata vuonna 2020. Samaan aikaan valmistuvat Pasilan keskeisimmät kadut ja lisäraide avataan liikenteelle
Jo ensi kesänä alkavat Teollisuuskadun ja metron työtunnelin, Pasilan sillan ja läntisen lisäraiteen rakennustyöt.
Suuria liikennehankkeita
Pasilan rakentamiseen liittyy suuria liikennehankkeita. Ensi vuonna avataan Kehärata-yhteys lentokentälle, vuosina 2014–2019 toteutetaan Pasilan läntinen lisäraide ja uusi Veturitie. Vuosikymmenen vaihteessa valmistuu Ilmalan raitiotie.
Suunnitteilla on myös Pasilasta alkava Pisararata eli paikallisjunien tunnelilenkki Töölön ja Hakaniemen alitse. Pasilassa varaudutaan metroverkon mahdolliseen laajentamiseen myöhemmin tulevaisuudessa rakentamalla metroasemavaraus työtunneleineen jo etukäteen.
Tulevaisuudessa Pasilan kautta kulkee päivässä 900 junaa ja yli 80 000 junamatkustajaa sekä 40 000 bussi- ja raitiovaunumatkustajaa.
Miljardin euron hanke
Valtio omistaa Keski-Pasilan maista 84 prosenttia ja kaupunki 16 prosenttia. Pasilan kehityksen mahdollistaa valtion ja Helsingin kaupungin välinen aiesopimus vuodelta 2002.
Tripla rakentuu noin 10 vuoden aikana. Hankkeen arvo on kokonaisuudessaan noin miljardi euroa. Helsingin kaupunki investoi toteutussopimuksen mukaisesti Pasilan joukkoliikenteeseen, katuihin, viheristutuksiin ja liikennejärjestelyihin seuraavien kymmenen vuoden aikana yli 130 miljoonaa euroa. Vastaavasti Liikenneviraston investoinnit ovat 40 miljoonaa euroa.
Summat eivät kata kuin osan valtion ja kaupungin kustannuksista.
Pasilan keskuksen suunnitelmaan voi tutustua Pasila 3.0 -näyttelyssä. Tulevaisuuden Pasilassa pääsee liikkumaan virtuaalikypärän ja animaation avulla kulkumuotoa vaihdellen Näyttely on avoinna 7.2.–26.4.2014 ma–pe klo 10–19 ja la klo 12–16 info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, vanha linja-autoasema, Kamppi.