Biovoimalana kolme vuotta sitten vihitty Jyväskylän Keljonlahden voimalaitos on saanut ensimmäiset junavaunukuormat kivihiiltä, joka tulee korvaamaan turpeen osuutta tukipolttoaineena.
Ensimmäiset hiiltä kuljettaneet junavaunut ilmestyivät Jyväskylän rautatieasemalle tiistain ja keskiviikon välisenä yönä mukanaan noin neljä miljoonaa kiloa turpeen korvaajaksi kelpaavaa polttoainetta. Vaunut matkasivat Jyväskylään Uralin takaa Venäjältä.
Loppuvuoden aikana Jyväskylään saapunee kaikkiaan parikymmentä hiilijunaa. Jyväskylän asemalta ajetaan kymmenen vaunua kerrallaan Keljonlahdelle lastia purkamaan.
Vielä vihkiäisten yhteydessä syksyllä 2010 laitosta kutsuttiin Keljonlahden biovoimalaksi. Kaupungin edustajana vihkiäisissä puhunut valtuuston puheenjohtaja Pauli Partanen totesi, että ”luopumalla fossiilisten polttoaineiden käytöstä ja panostamalla uusiutuvan energian ja biopolttoaineiden käyttöön, saavutetaan asetettujen tavoitteiden mukaisia tuloksia.”
Seisokkeja turvepulan takia
Keljonlahden voimalaitos vaatii puulle tukipolttoaineen, joksi tähän syksyyn saakka on kelvannut vain turve, jota ilman laitosta ei ole voinut käyttää. Turvepulan vuoksi Jyväskylän Energia joutui toteuttamaan laitokseen 16 miljoonaa euron investoinnit kivihiilen polton mahdollistaviin laitteisiin.
Turvepulan takia Keljonlahden voimalaitos on kahtena vuonna seissyt vuosihuoltojen vaatimaa aikaa pidemmät jaksot. Myöskään viime kesänä turpeen korjuu ei yltänyt asetettuihin tavoitteisiin.
Erityisen kehittämisohjelman avulla laitoksen puupolttoaineen osuus on noussut jo yli 40 prosentin, ja vielä tänä vuonna tavoitellaan 50 prosentin rajaa.
Vuoden loppuun mennessä Keljonlahdella kuluu puun aisaparina hiiltä uusien laitteistojen testauksen ja säädön aikana. Hiilikentälle kootaan turpeen saatavuusongelmien varalta polttoaineen varmuusvarasto.
Tulevaa talvea varten on Keljonlahdelle tilattu junakuljetuksella kivihiiltä kaksi kentällistä eli 100 000 tonnia.