Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) mukaan hallitus päätti budjettiriihessä 2012 yhteisellä päätöksellä hankkia niin sanotun perinteisen jäänmurtajan öljyntorjuntakapasiteetilla.
Ilta-Sanomat nosti hankinnan esiin tänään. Lehden mukaan valtionyhtiöiden omistajaohjauksesta vastannut, juuri eronnut ministeri Heidi Hautala (vihr.) näytteli suurta roolia, kun valtio päätti uudesta jäänmurtajasta, joka tulee liikenneviraston, ei valtion oman murtajavarustamon Arctia Shippingin alaisuuteen. Päätöksen mukaan rakennetaan perinteisen mallin mukainen murtaja.
– Päätöksellä haluttiin varmistaa, että uusi murtaja ei missään tapauksessa lähde arktisille vesille, Ilta-Sanomat kertoo.
Hautalan eroon johtanut tapahtumasarja liittyi arktisiin vesiin, joilla käytettäväksi Arctia Shipping oli vuokrannut aluksen Shell-yhtiölle.
Ilta-Sanomat toteaa lisäksi, että Hautala ja Kyllönen junailivat asian niin, että uusi murtaja tulee liikenneviraston alaisuuteen.
Itämeren oloihin
Kyllönen sanoo perjantaina lähettämässään tiedotteessa, että hankintapäätöksen perusteena olivat huoltovarmuus ja elinkeinoelämän kuljetusten turvaaminen kaikissa olosuhteissa.
– Myös eduskunnan valtiovarainvaliokunta piti tärkeänä perusjäänmurtajan hankintaa samoista syistä, Kyllönen muistuttaa.
– Nyt korvattavaksi suunniteltu jäänmurtaja Voima oli suunniteltu toimimaan kaikissa Itämeren jääolosuhteissa. Sama tarve on uuden jäänmurtajan kohdalla.
Uuden jäänmurtajan hankintaprosessi on käynnissä Liikennevirastossa ja tarkoituksena on ottaa uusi alus käyttöön vuonna 2015.