”Kustannustaakkaa kevennettävä”
Suomen vientiteollisuuden työnantajaliitot kajauttivat maanantaina tiedotustilaisuudessa yhteiset terveisensä budjettiriiheen valmistautuvalle hallitukselle.
Teknologiateollisuuden, metsäteollisuuden ja kemianteollisuuden työnantajajärjestöt peräävät hallitukselta lisää toimia, joilla kompensoidaan vientiteollisuudelle epäedullisen energiapolitiikan ja rikkidirektiivin aiheuttamat kustannukset.
Jotkut hallituksen päätökset saavat myös kehuja vientiteollisuudelta. Yhteisöveron alentaminen nähdään positiivisena kädenojennuksena. Myös vuoden alusta voimaan astuvan windfall-veron tuottotavoitteen alentaminen 170 miljoonasta eurosta 50 miljoonaan oli hyvä. Siinäkin tosin on vientiteollisuuden mielestä vielä 50 miljoonaa liikaa.
Vientiteollisuuden mieleen ovat myös nestekaasuterminaalien rakentamiseen kehysriihessä keväällä varattu 100 miljoonaa sekä kuljetuskustannuksia ennen pitkää alentava rekkojen mittojen ja massojen korottaminen.
Nämä eivät kuitenkaan riitä. Viennin arvo ei ole vieläkään vuotta 2008 edeltäneellä tasolla kemianteollisuutta lukuun ottamatta, joka saavutti taantumaa edeltäneen tason jo kaksi vuotta sitten.
Turmiollinen rikkidirektiivi
Vuonna 2015 Itämeren alueella voimaan astuva rikkidirektiivi nostaa työvoima- ja elinkeinoministeriön laskelmien mukaan merikuljetusten hintaa 600 miljoonalla eurolla.
Myös maakaasu- ja turveverojen korotukset ja se mitä windfall-verosta on jäljellä lisäävät yhdessä päästökauppamuutosten kanssa teollisuuden kustannustaakkaa.
Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen vertasi hyvinvointivaltiota junaan, jonka veturina toimii vientiteollisuus. Veturin tehoa pitää hänen mukaansa lisätä paitsi teollisuuden omin voimin, myös valtiovallan toimin.
Väistämättömänä Jaatinen piti myös sitä, että myös taakkaa täytyy keventää. Vientiteollisuus ei hänen mukaansa jaksa vetää enää nykyisenkokoista hyvinvointivaltiokuormaa.