Ortodoksisen uskonnon ja venäläisen hengen vaikutus näyttäytyivät tuoreen väitöstutkimuksen mukaan hallitsevina erityisesti panimotoiminnastaan tunnetun Sinebrychoffin perheyritysdynastian arvoissa.
Jyväskylän yliopistoon yrittäjyyden alan väitöskirjan tehnyt Mikhail Nemilentsev osoittaa väitöstutkimuksessaan, että menestyneissä perheyrityksissä on arvopohja, jota leimaa vastuu yritteliäisyyden säilymisestä ja toiminnan jatkuvuudesta yli sukupolvien.
Perheen arvoista nousevat tutkimuksessa esiin myös vastuullinen johtajuus, laillisuus, rehellisyys, sopiminen, oikeudenmukaisuus, psykologinen sitoutuminen sekä emotionaaliset arvot.
Voidakseen jatkaa toimintaansa menestyksellisesti yli sukupolvien perheyritys tarvitsee Nemilentsevin mukaan myös toimivat ihmis- ja perhesuhteet.
– Arvot kiinnittyvät kulttuurisiin, historiallisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin edellytyksiin. Esimerkiksi Sinebrychoffin perheyritysdynastian arvoissa näyttäytyy hallitsevana ortodoksisen uskonnon ja venäläisen hengen vaikutus.
Perhesuhteillakin vaikutusta
Sinebrychoffin perheyritys toimi yli kahden vuosisadan ajan. Omistajien näkemyksen mukaan menestykseen johtaneita tekijöitä olivat johtamiseen, pääomaan, kannattavuuteen ja yhteiskuntavastuuseen liittyvien tekijöiden ohella yrityskulttuuriin sekä ihmis- ja perhesuhteisiin liittyvät asiat.
Wikipedian mukaan Sinebrychoffin suku on lähtöisin Venäjältä, Gavrilova slobodasta, Moskovan pohjoispuolelta. Ensimmäinen Suomeen saapunut Sinebrychoff oli 1700-luvun lopulla Kymin Ruotsinsalmen varuskuntaan asettunut ja siellä kauppiaana toiminut Pjotr, Suomeen tultuaan Peter. Hänen pojistaan vanhin, Nikolai Sinebrychoff, aloitti liiketoimintansa perustamalla kauppahuoneen ja aloittamalla oluen valmistuksen.
Oy Sinebrychoff Ab:n omistama pohjoismaiden vanhin panimo Keravalla on nykyään tanskalaisen Carlsbergin panimokonsernin omistuksessa.
Nuori polvi kunnianhimoisempi
Nemilentsevin väitöskirjassa käsitellään laajasti venäläisten perhearvojen muutosta Neuvostoliiton ajan ja nykyhetken välillä. Kahden eri sukupolven yhteisinä arvoina olivat tutkimuksen mukaan kunnioitus perhettä kohtaan, vastuullisuus ja sisäinen usko.
Selkein ero oli nuoremman sukupolven innovatiivisuuden ja kunnianhimon merkittävä kasvu. Arvomuutokset sukupolvien välillä heijastuvat Nemilentsevin mukaan yrityksen toimintaan.