Kuntatalouden vaikea tilanne ja palveluja tarjoavien yritysten suuret lupaukset ovat saaneet useat kunnat ulkoistamaan palveluitaan. Monelle kunnalle on kuitenkin jäänyt siitä käteen vain kohonneet kustannukset ja laskeva palveluiden laatu.
– Nyt on aika puhaltaa ulkoistuspeli poikki, ennen kuin kuntalaisten maksettavaksi lankeava loppulasku kasvaa aivan liian suureksi, sanoo JHL:n toimialajohtaja Päivi Niemi-Laine.
Ulkoistamisen todelliset seuraukset näkyvät sekä tutkimuksissa että kunnissa, joissa ulkoistettuja palveluita palautetaan takaisin omaksi toiminnaksi. Viimeksi Kuhmon kunta ilmoitti palauttavansa lääkäri- ja vastaanottopalvelut takaisin kuntayhtymän hoitoon.
Niemi-Laine toteaa, että ulkoistamisen hyödyt näkyvät vain palveluja tuottavien yritysten mainosesitteissä.
– Arki on osoittanut, että myyntimiesten korulauseilla ei ole totuuden kanssa mitään tekemistä.
Hinta ja laatu eivät kohdallaan
Äskettäin julkaistun Sosiaalibarometri 2013 -tutkimuksen mukaan yli puolet terveyskeskusjohtajista ja melkein puolet sosiaalijohtajista on sitä mieltä, että ulkoistaminen on ainoastaan nostanut kuntapalveluiden kustannuksia. Sosiaalibarometrin mukaan 55 prosenttia kuntien sosiaali- ja terveysjohtajista kertoo, että ostetun palvelun laatu ei ole vastannut sovittua.
Sosiaaali- ja terveyspalveluyritysten henkilöstöpolitiikka ei Niemi-Laineen mukaan myöskään kaikilta osin kestä päivänvaloa. Viimeisimpänä esimerkkinä yritysten henkilöstöongelmista on Attendon omistaman raumalaisen Steniuksen hoivakodin työntekijöiden joukkoirtisanoutumiset.
– Markkinaperusteisesti toimiva yritys keskittyy maksimoimaan voittoa ja unohtaa kuntapalveluihin kuuluvat vaikuttavuuden, oikeudenmukaisuuden ja yhdenvertaisuuden elementit. Jos yritys ei toimi oikein, sekä kuntalaiset että työntekijät äänestävät jaloillaan.