Loistoristeilijän tilaus USA-laiselta Royal Caribbean Cruises -varustamolta lipui suomalaisilta sivu suun STX:n ranskalaiselle Saint Nazairen telakalle. Turun telakan pääluottamusmies Jari Aallon mukaan Ranskan valtio on todennäköisesti hoitanut rahoitusjärjestelyt paremmin kuin Suomi.
STX Finland pyysi valtiolta 50 miljoonan euron pääomalainaa, jonka hallituksen elinkeinopoliittinen ministerivaliokunta hylkäsi elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren (kok.) johdolla. Samalla kariutui 900 miljoonan euron loistoristeilijän tilaus ja menetettiin 12 000 henkilötyövuotta.
YLE:lle antamassaan haastattelussa Aalto arvosteli, että hallituksella ei näytä olevan minkäänlaista talouspoliittista linjaa, kun Kreikan tukeminen on telakkateollisuutta tärkeämpää. Tilauksen menetys merkitsee lainasummaa huomattavasti suuremman summan saamattomia verotuloja.
Aalto ei usko Vapaavuoren perusteluun, että EU ei olisi hyväksynyt valtion lainanantoa. Pääluottamusmies kysyykin, mihin lainan hylkäämispäätös oikeastaan perustuu.
– Ranskan valtio ottaa joka tapauksessa osaa tilauksen rahoitukseen, Aalto huomauttaa.
Aallon mukaan on aiheellista kysyä, miten Ranska sai rahoituksen hoidettua.
Ranskan Suomea ilmeisesti suurempaan rahoituspanostukseen yhtenä syynä lienee Aallon mukaan se, että valtio omistaa Ranskan STX:stä 33 prosenttia.
Telakkaklusteri vaarassa
Masa-Yardsin entinen toimitusjohtaja Martin Saarikangas arvosteli YLE:ssä kovin sanoin hallitusta. Saarikankaan mukaan hallitus kyllä puhuu työpaikkojen lisäämisestä, mutta nykyisten pysymisestä se ei kanna huolta. Saarikangas piti käsittämättömänä, että 50 miljoonan lainan saamatta jäämisellä ajetaan Suomen telakkateollisuus alas.
Saarikangas piti luonnollisena, että tilaus olisi saatu pidettyä Suomessa, koska Oasis-luokan kaksi sisarlaivaa on rakennettu Turussa. Alukset ovat maailman suurimmat risteilijät.
Ex-toimitusjohtaja huomautti, että maan telakkaklusteri työllistää 25 000 ihmistä. Laivanrakennuksen lippulaivan Turun telakan tulevaisuus on vaarannettu ja samalla koko ala suuressa mittakaavassa.
Ovelaa hämäystä
Aalto luonnehtii lainalle kielteisestä päätöksestä tiedottamista viikko sitten ovelaksi hämäykseksi. Asia jäi sen varjoon, että telakkayhtiö sai 44,3 miljoonan euron innovaatiotuen.
STX Finlandissa oltiin innovaatiotuen tulemisesta tietoisia jo silloin, kun yhtiö esitti pyyntönsä 50 miljoonan lainasta.
Useat suomalaispoliitikot esittivät toiveen, että STX:n emoyhtiö osallistuisi STX Finlandin tilauksen rahoitukseen. Tähän tuskin STX:n ylimmällä johdolla oli kiinnostusta, koska kilpailu käytiin kahden STX:n telakan kesken.
Vielä pari vuotta töitä
Turun telakalla on töitä vuoden 2015 loppupuolelle asti, jolloin luovutetaan toinen saksalaiselle TUI-varustamolle toimitettava risteilijä. Ensimmäinen valmistuu vuotta aikaisemmin.
Ensi kesänä telakalla on täystyöllisyys, jolloin toisen aluksen rakentaminen alkaa. Tällöin telakalla työskentelee noin 2 000 henkeä. STX:n oman henkilöstön määrä on 1350.
Tammikuun 10. päivänä telakka luovuttaa Turun, Ahvenanmaan ja Tukholman reitille tulevan Viking Greacen. Kevään aikana lomautettujen määrä nousee väliaikaisesti noin 300 henkeen.