Yhteisyritys on sopinut jäänmurtajan rakentamisesta Venäjän liikenneministeriölle yhteistyössä Viipurin telakan kanssa. Jäänmurtajan arvo on noin 100 miljoonaa euroa.
Jäänmurtaja on suunniteltu toimimaan ympärivuotisesti Itämerellä ja kesäaikaan arktisilla vesillä. Yhtiön tiedotteessa kerrotaan, että laiva kykenee operoimaan jopa -40°С pakkasessa ja sen jäänmurtokyky on 1,5 metriä.
Arctechille tullut jäänmurtajatilaus on yksi kolmen jäänmurtajan sarjasta, jonka Venäjän liikenneministeriö on tilannut Viipurin telakalta. Kaksi muuta murtajaa rakennetaan Viipurin telakalla, joka myös vastaa laivojen perussuunnittelusta ja pääkomponenttien hankinnasta. Helsingin telakalla ei ole enää teräs- eikä lohkotuotantoa, joten täällä rakennettavan laivan lohkot uitetaan Viipurista. Arctech vastaa aluksen kokoonpanosta, varustelusta ja viimeistelystä.
Töitä vuoteen 2015
Helsingissä rakennettavaa alusta voi Ilpo Haajan mukaan luonnehtia monitoimialukseksi. Se tulee toimimaan jäänmurtotehtävissä, avustamaan raskaan kaluston aluksia jäisissä olosuhteissa sekä toimimaan laivojen ja kelluvien rakenteiden hinaustehtävissä niin jäissä kuin avovedessä. Alusta tullaan käyttämään myös sammutus- ja avustustehtävissä sekä kuljetusaluksena.
– Jäänmurtajan rakentaminen alkaa välittömästi ja toivottavasti yhtiön ilmoitus siitä, että se tuo telakalle töitä vuoteen 2015 saakka pitää paikkansa, sanoo Ilpo Haaja. Hän myös toivoo tilauksen poikivan lisätilauksia.
Telakan palkkalistoilla on tällä hetkellä noin 400 henkilöä, joista työntekijöitä 260. Haaja uskoo jäänmurtajatilauksesta selviämisen edellyttävän lisätyövoiman palkkaamista.
Yhtiöt ovat edelläkävijöitä
Arctech Helsinki Shipyard Oy:n toimitusjohtaja Esko Mustamäki korostaa tiedotteessaan tilauksen tärkeyttä Hietalahden telakalle. Tilaus on hänen mukaansa myös positiivinen jatko Venäjän liikenneministeriön vuosi sitten tilaamalle jäätämurtavalle pelastusalukselle, jota rakennetaan yhteistyössä Yantarin telakan kanssa.
Viipurin telakan toimitusjohtaja Aleksandr Solovyev taas luonnehtii tilausta seuraavaksi askeleeksi Viipurin telakan ja Arctech Helsinki Shipyardin yhteistyön kehittymisessä. Hän katsoo teknisesti vaativan laivatilauksen saamisen lisäksi vahvistavan yhtiöiden mainetta edelläkävijöinä jäätämurtavien erikoisalusten rakentamisessa.
Helsingin Hietalahden telakkana toimiva Arctech Helsinki Shipyard Oy on STX Finland Oy:n ja venäläisen United Shipbuilding Corporationin (USC) tasaosuuksin omistama yhteisyritys. Sopimus yrityksen perustamisesta allekirjoitettiin joulukuussa 2010 ja Arctech aloitti toimintansa 1.4.2011.