Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja, kansanedustaja Risto Kalliorinteen mielestä valtiovarainministeriön esittämä uusi kilometrikorvausjärjestelmä on torso ja alueellisesti epäreilu.
Pohjois-Karjalan kuntakierroksellaan (Lieksa, Nurmes, Valtimo, Juuka) lauantaina puhunut Kalliorinne totesi esitetyn uudistuksen johtavan siihen, että suurimmat ongelmat työtehtävien hoidossa kasautuvat Itä- ja Pohjois-Suomeen, jossa on pitkät välimatkat ja heikko julkisen liikenteen palvelutaso.
– Työtehtävissään autoa tarvitseville Itä- ja Pohjois-Suomen ihmisille esitetty 15 000 kilometrin raja tulee nopeasti vastaan, kun taas Etelä-Suomessa lyhyet välimatkat ja kattava julkisen liikenteen verkosto mahdollistaa työnteon esitetyn ”kilometrikiintiön” rajoissa helpommin.
Kalliorinne esittää, että valtiovarainministeriön esitystä rukataan uusiksi siten, että Itä -ja Pohjois-Suomessa asuvien ”kilometrikiintiötä” nostetaan luomalla alueellinen ”vyöhykejärjestelmä”, jossa suuremman korvauksen piirissä olevien verovapaiden kilometrien määrä on riippuvainen ihmisen asuinpaikasta.
Kalliorinteen mallissa esimerkiksi pääkaupunkiseudulla asuvien ”kilometrikiintiö” olisi vähäisempi kuin Pohjois-Karjalassa tai Lapissa, joissa vaihtoehtoa oman auton käytölle ei ole olemassa.
Rahaministeriön esittämä järjestelmä on Kalliorinteen mukaan alueellisesti täysin epätasa-arvoinen ja vie elinvoimaa alueilta, joissa on muutenkin vaikeuksia työllisyyden kanssa.