Oikeustieteen tohtori Jari Hellsten tyrmää selvin sanoin Helsingin käräjäoikeuden väliaikaisen turvaamistoimipäätöksen perusteet Finnairin työriidassa.
Hellsten pitää käräjäoikeuden ratkaisua lakiin perustumattomana tuomiovirheenä, joka lisäksi sivuuttaa kokonaan painavat ihmisoikeusnäkökohdat. Päätös heiluttelee Hellstenin mukaan työoikeuden työehtosopimusjärjestelmän peruspilareita.
Helsingin käräjäoikeus päätti viime viikolla Finnairin hakemuksesta keskeyttää Ammattiliitto Pron ja Ilmailualan Unionin lakon ja määräsi liitoille 2,8 miljoonan euron uhkasakon.
SAK:n ja ammattiliittojen EU-edunvalvontaprojektissa työskentelevä Hellsten esitti näkemyksiään blogissaan SAK:n nettisivustolla.
Hellsten kiinnittää huomiota siihen, että käräjäoikeuden päätös syntyi järjestöjä kuulematta ja siinä moninkertaistettiin rikkomuksesta määrätyt sanktiot.
Samalla tuli Hellstenin mielestä romutettua työtuomioistuimen asemasta ja toimivallasta nousevat oikeudelliset odotukset ja oikeusvarmuus.
Vastapuolen kuulemisvelvoite turvaamistoimiasioissa kuuluu Euroopan ihmisoikeussopimuksen sisältämien oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin periaatteisiin. Ihmisoikeustuomioistuimen oikeudelliset kannanotot sitovat Suomen tuomioistuimia, Hellsten huomauttaa.
Outo turvaamistoimi
Kyseessä on Hellstenin mukaan tuomiovirhe siltä osin, kun käräjäoikeuden päätös perustuu työriitalakiin ja siinä mainittuun ennakkoilmoitukseen. Työriitalain ennakkoilmoitusvelvollisuus työnseisauksesta ei ole voimassa työehtosopimuksen voimassaoloaikana, Hellsten huomauttaa.
Käräjäoikeudella ei Hellstenin mukaan ole toimivaltaa määrätä työrauhaan liittyviä turvaamistoimia. Kun työtuomioistuinkaan ei voi kieltää lakkoa turvaamistoimena, ei sitä voi tehdä myöskään alioikeus. Tässä suhteessa Hellsten katsoo käräjäoikeuden päätöksen olevan lakiin perustumaton.
Hellsten muistuttaa, että oikeudenkäyntikaareen liittyvien turvaamistoimien perusteina voivat olla esimerkiksi eläinten teurastaminen, soran myynti, mullan myynti pellolta ja veden tai sähkön katkaiseminen naapurilta.
Kyseessä on Hellstenin mukaan yleislaki, joka ei mitenkään puutu tuomioistuinten toimivaltasuhteisiin eikä erityislainsäädäntöön, kuten työrauhajärjestelmään.