Näin toteaa tanskalainen Urtekram ja viittaa tilastoihin, joiden mukaan suomalainen kuluttaja osti vuonna 2009 luomutuotteita 14 eurolla, kun samaan aikaan tanskalainen käytti niihin 139 ja ruotsalainen 75 euroa.
Urtekram International A/S on Skandinavian suurin luomutuotteiden tukkukauppias, joka markkinoi luomuelintarvikkeita (kuivaelintarvikkeita ja pakasteita) sekä luomusertifioitua kosmetiikkaa. Urtekramilla on myös Tanskan suurin Reilun kaupan tuotteiden valikoima.
Yksi suurimmista eroista Suomen ja Tanskan välillä on Urtekramin vientijohtaja Petter Aagesenin mukaan ajoitus.
Luomustrategian vaikuttavuus huono
– Tanskassa luomutuotanto aloitettiin paljon aiemmin kuin Suomessa. Tällä hetkellä Suomessa onkin nähtävissä tismalleen sama kehitys kuin Tanskassa 7-10 vuotta sitten, hän sanoo.
Suomessa luomuala on sirpaleinen ja pienyritysvaltainen. Suomessa laaditun luomustrategian vaikuttavuus on Aagesenin mukaan pieni, koska sen johtaminen ei ole kenenkään vastuulla.
– Sen sijaan Tanskassa käytetään valtavasti rahaa luomun menekinedistämiseen ja mainontaan. Sekä tuottajat että kauppiaat ovat siinä mukana. Jo vuosia sitten Tanskassa tehtiin strategisia linjauksia luomun suhteen ja luomutuotannossa nähtiin valtavat kasvupotentiaalit.
Tanskassa luomutuotteita on Aagesenin mukaan saatavilla kaikissa tuoteryhmissä ja hinnat ovat kohtuullisia. Kuluttaja voi ostaa koko ruokakorinsa luomuna.
Positiivinen noidankehä pitää hinnat kohtuullisena
– Koska luomutuotteita on kaikissa tuoteryhmissä, kannattaa niitä tuottaa, mikä edesauttaa myös hintojen pysymistä kohtuullisena. Syntyy ikään kuin positiivinen noidankehä, hän sanoo ja mainitsee esimerkkinä luomubroilerin, jota Tanskassa on saatavilla, mutta jota Suomessa ei juurikaan tuoteta.
Aagesen uskoo, että Suomessa luomun kulutus lisääntyy, ja tulevaisuudessa ylletäänkin samalle tasolle kuin Tanskassa.
– Kauppiaat ovat huomanneet kuluttajien kiinnostuksen kasvaneen, joten luomutuotteita onkin otettu lisää valikoimiin. Se puolestaan saa kuluttajat löytämään uusia tuotteita ja valitsemaan entistä useammin luomua.
Suomessa viime vuonna perustettu Pro Luomu -yhdistys pyrkii omalta osaltaan edistämään luomun kulutusta Suomessa ja saattamaan Tanskan tavoin sekä kaupan, valmistajat että tuottajat yhteen miettimään luomun haasteita.
Urtekramin tuotteita myydään yli 36 maassa ja sen nettoliikevaihto vuonna 2011 oli 45 milj. €.