Maan hallitus päätti kehysriihessään, osana laajempaa 200 miljoonan euron säästöihin tähtäävää verouudistuspakettia, säästää 70 miljoonaa euroa kilometrikorvauksista. Leikkauksen toteuttamismalliksi on kaavailtu, että 15 000 ajetun kilometrin jälkeen verovapaan kilometrikorvauksen enimmäismäärä puolittuu.
SAK:n hallitus edellyttää, että työajoa koskevat kilometrikorvaukset säilytetään verovapaana. Asia pitää panna uuteen valmisteluun ja ratkaisua tulee SAK:n hallituksen mielestä hakea kolmikantaisesti työntekijöiden, työnantajien ja valtion kesken.
Hallituksen esitys verovapauden kiristämisestä kohtelee erityisen kaltoin niitä, joille oma auto on välttämätön edellytys työtehtävien hoitamiseksi. Sen sijaan työsuhdeautojen käyttöä veronkiristys ei koskisi.
Veromuutos tarkoittaisi palkansaajille käytännössä työnteon kulujen siirtämistä työntekijän itsensä maksettavaksi.
– SAK:n hallitus käsitteli asiaa eri liittojen näkökulmasta laajasti ja päätyi toteamaan, että maan hallituksen arvio siitä, että kilometrikorvauksia leikkaamalla saavutettaisiin 70 miljoonan euron säästöt, vaikuttaa täysin mahdottomalta, kertoo Matti Huutola.
Viesti liitoista on ollut yhdensuuntainen. Kilometrikorvausten leikkaamista ei ole harkittu loppuun saakka.
Oma auto työsuhteen ehtona
– On tehty virhearvio myös, kun pohdittu keitä 15 000 kilometrin yli menevien matkakulujen korvauksen pienentäminen esitetyllä tavalla koskisi.
Huutola huomauttaa itsekin yllättyneensä siitä, miten suurella osalla SAK-liittojen toimialoista työnantaja edellyttää työsuhteen synnyn ehtona sitä, että on työauto. Lisäksi edellytetään omien työkalujen kuljettamista omalla autolla.
SAK:n hallituksessa esitettiin arvio, jonka mukaan tällaisten työsuhteiden määrä saattaa nousta jopa 40 000:een. Tarkka tieto tästä on verottajalla.
Kilometrikorvausten perusteena olevaa olettamusta auton kuolettamisesta kahdeksan vuoden aikana pidettiin SAK:n hallituksessa epärealistisena. Monilla SAK:n aloilla joudutaan käyttämään autoa olosuhteissa, joissa sen kuluminen on kuolettumisarviota nopeampaa.
Tasapuolisuus vaarantuu
Huutola tulkitsee asiasta julkisuudessa käydyn keskustelun perusteella olevan mahdotonta kuvitella, että työnantajien kanssa pystyttäisiin sopimaan siitä, että ne korvaisivat työntekijöille jollakin muulla tavalla leikkauksista nykykäytäntöön syntyvän erotuksen.
Hallituksen esitystä ankarasti arvosteleva Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi on muistuttanut, etteivät työehtosopimukset velvoita työnantajia mihinkään lisäkorvauksiin ja tällaista on kenenkään turha edes odottaa.
Harjuniemi muistutti, että työssäkäyvien palkansaajien verotus kiristyy merkittävästi jo tehtyjen veronkorotuspäätösten takia. Tuloveroasteikkojen indeksitarkistusten jäädyttäminen ja arvonlisäveron korottaminen kohtelevat kuitenkin tasapuolisesti kaikkia verovelvollisia.
– Sen sijaan pitkiä työmatkoja ajaville kohdennettuja rangaistusveroja on vaikea ymmärtää kansalaisten tasapuolisen kohtelun kannalta.
Kyllönen aloitti keskustelun
Puheenjohtaja Riku Aalto sanoo kannanotossaan, että kilometrikorvausten leikkaus sotisi jyrkästi esimerkiksi työvoiman liikkuvuuteen liittyviä tavoitteita vastaan. Hän muistuttaa, että etenkin haja-asutusalueilla matkat ovat pitkiä ja hankalia eikä työn valmistumisaikataulusta ole varmuutta.
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten (SMKJ) toiminnanjohtaja Juha Häkkinen on todennut, että kilometrikorvausten rajaaminen niitä eniten tarvitseville on käytännössä vaikeaa ja rajaaminen johtaa helposti eriarvoistumiseen.
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) sanoi tammikuun lopulla, että kilometrikorvauksia voisi leikata alueilla, joilla joukkoliikenne toimii hyvin. Hän korosti kuitenkin, että ei ole puuttumassa kilometrikorvauksiin silloin, kun oman auton käyttö on välttämätöntä työtehtävien hoitamiseksi.
Kyllönen ei ole ajamassa nykyisen kilometrikorvausjärjestelmän romuttamista. Hän toi esiin tarpeen puuttua siinä ilmeneviin epäkohtiin, kuten siihen, että järjestelmä kannustaa eräissä tapauksissa kulkemaan omalla autolla myös silloin, kun se ei ole mitenkään perusteltua.