Meidän Turku ry katsoo, että Turun kaupunki ottaa suuren taloudellisen ja ympäristöllisen riskin, jos se hyväksyy toriparkkiasemakaavan. Vahingonkorvausvastuu on lain mukaan kaupungilla. Yhdistys toivoo, että järki voittaa ja asemakaava hylätään jo ympäristö- ja kaavoituslautakunnassa, jonne se mennee seuraavaksi käsittelyyn.
Asemakaava sisältää yhdistyksen mukaan maankäyttö- ja rakennuslain vastaisen kaavamenettelyn velvoitteen vahvistaa kaava-alueen ulkopuolisen kiinteistön, Ortodoksisen kirkon perustuksia.
Maankäyttöä ei yhdistyksen mukaan voida suunnitella johonkin tulevaan ympäristöön, vaan siihen ympäristöön joka on olemassa. Laki tuntee vain rakennuksen huonosta kunnosta johtuvan kehotuksen korjata ja siistiä rakennus ja tontti. Tällöin kehotuksen antaja on rakennuslautakunta. Ortodoksinen kirkko ei ole huonokuntoinen tai epäsiisti.
– Asemakaavassa on annettu paaluttamismääräys kaiken lisäksi vain yhdelle kiinteistölle, vaikka selvitysten mukaan riskialttiita ovat useat kiinteistöt, mm. Toriparkin suunnitellun rampin viereen jäävä As. Oy Pyramid, yhdistys sanoo. Meidän Turku on jättänyt asemakaavanmuutoksesta muistutuksen.
Yhdistys on hämmästynyt siitä, että juuri nähtävillä olevaa kauppatorin asemakaava pidetään uutena, vaikka se on sisällöltään kutakuinkin sama kuin Turun hallinto-oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden hylkäämä asemakaava. Hallinto-oikeudet hylkäsivät kaavan pelkästään riittämättömien maaperäselvitysten perusteella. Ne eivät ottaneet vielä lainkaan kantaa lukuisiin muihin valitusperusteisiin.
– Asemakaava laitettiin nähtäville helmikuun lopulla, mutta pohjavesiselvitys valmistui vasta runsas kuukausi tästä jälkeenpäin. Asemakaavaehdotuksesta ei ole normaalin menettelyn mukaisesti pyydetty hallintokuntien ja asiantuntijaorganisaatioiden lausuntoja, mikä näkyy puutteina sekä asemakaavaselostuksessa että asemakaavaan liittyvissä selvityksissä. Tarkoituksena on ilmiselvästi ollut vaikeuttaa maankäyttö- ja rakennuslain mukaista osallisuuden toteuttamista, yhdistys sanoo.
Käsittelyssä oleva asemakaavanmuutos mahdollistaa 700 autopaikan rakentamisen yhteen ja kahteen tasoon Kauppatorin alle.