Nielsenin Kuluttajapaneelin tietojen mukaan luomumarkkinan arvo kasvoi vuonna 2011 jopa 46 prosenttia. Luomutuotteiden osuus kaikkien ostojen arvosta nousi 1,2 prosentista 1,7 prosenttiin.
Jukka Lassila Luomuliitosta viittaa MTT:n Luomu 50 -raporttiin ja muistuttaa, että tavoitteena on nostaa luomuviljelyn pinta-ala nykyisestä kahdeksasta prosentista 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Se tarkoittaa noin 10 prosentin kasvua vuodessa.
– Se on sitä helpompaa, mitä ripeämmin saadaan suomalaisten luomutuotteiden markkinoita kasvamaan, Lassila toteaa.
Hiutaleet ja kananmunat kärjessä
Luomuhiutaleiden osuus koko tuoteryhmän arvosta hipoo jo 10 prosenttia ja kananmunien yhdeksän prosenttia. Sienet nousivat kolme prosenttiyksikköä yli kahdeksaan prosenttiin.
Luomukeskioluiden osuus nousi nollasta 0,6 prosenttiin. Mehuissa kasvua oli 1,1 prosenttiyksikköä.Myös jäätelöt lähtivät viime vuoden nollasta ja nousivat 0,3 prosenttiin.
Luomumarjapakasteiden osuus kolminkertaistui 0,9 prosenttiin. Karkkien ja snacksien kasvu taas oli vaisua. Tummien luomuleipien osuus kasvoi nyt 4 prosenttiin, mutta vaaleiden luomuleipien osuus markkinasta on vielä vain 1,2 prosenttia.
Kysyntä ylittää tarjonnan
Luomumaitotaloustuotteiden arvon osuus tuoteryhmässä nousi 1,4 prosentista 2,1 prosenttiin. Rasvojen arvon osuus kolminkertaistui, kermojen ja juustojen osuudet noin tuplaantuivat ja jogurttien osuus kasvoi kolmanneksella. Tuoreen luomulihan osuus nousi nyt 2,2 prosenttiin. Vihannekset ja juurekset nousivat hieman, kohti 4 prosenttia.
Hyvin monissa tuoteryhmissä kysyntää on Lassilan mukaan enemmän kuin tarjontaa ja joissakin tuoteryhmissä ulkomaiset tuotteet valtaavat siksi markkinoita.
– Tämä voi olla monessa tuoteryhmässä vain välivaihe, kun kotimaiset yritykset valmistautuvat tuomaan uusia tuotteita markkinoille. Joka tapauksessa on tärkeää, että suomalaisen luomutuotannon kasvua vauhdittavat nyt niin kuluttajat, tuottajat kuin yrityksetkin, Lassila toteaa.