Vain aniharva suomalainen pääsee lääkärille terveyskeskukseen lyhyemmässä ajassa kuin kahden viikon jonotuksella.
– Terveyskeskusten ongelmia kuvaa tieto, että noin 80 prosenttia suomalaisista asuu sellaisen terveyskeskuksen alueella, jossa aikaa lääkärille joutuu odottamaan yli kaksi viikkoa. Se on kestämätön tilanne, THL:n pääjohtaja Pekka Puska sanoi torstaina Valtakunnallisilla terveyskeskuspäivillä Tampereella.
Puskan mukaan kansalaiset arvostavat suomalaista terveydenhuoltoa ja toivovat sen tukea. Viime vuosien kehitys tuo kuitenkin haasteita. Suomessa on korkeatasoinen ammattihenkilöstö, mutta suomalainen terveydenhuolto on länsieurooppalaisessa vertailussa enää vain keskinkertaista.
”Eriarvoisuus palvelusten saannissa ja laadussa lisääntyy.”
”Eriarvoisuus lisääntyy”
Puskalla on erityisen suuri huoli perusterveydenhuollosta.
– Kansanterveyslain mukana 1970-luvulta alkaen luotu terveyskeskusjärjestelmä on rapautumassa ja kaipaa kiireistä kohennusta. Ellei meillä ole hyvin toimivaa perusterveydenhuoltoa, sairaaloiden jonot eivät lopu. Sitä paitsi perusterveydenhuolto on terveydenhuollossa avainasemassa kansantautiemme ehkäisyn toteuttamisessa, hän sanoi.
Puskan mukaan terveyskeskukset uhkaavat työterveyshuollon ja yksityislääkäriasemien rinnalla jäädä ”toisen luokan” terveyspalveluiksi.
– Eriarvoisuus palvelusten saannissa ja laadussa lisääntyy, samalla kun julkinen sairausvakuutus painottuu hyvin selvästi paremmin toimeentulevien ja terveempien ihmisten terveyspalvelujen tukemiseen.
Perusterveydenhuolto remonttiin
THL on esittänyt terveyskeskusjärjestelmän pelastamiseksi ja perusterveydenhuollon vahvistamiseksi muun muassa terveydenhuollon järjestämistä ja rahoitusta koskevaa uudistusta. Terveydenhuollon kokonaisrahoituksessa tasapainoa pitäisi sen mukaan siirtää takaisin perusterveydenhuollon suuntaan niin, että terveydenhuollon voimavaroista, ja esimerkiksi lääkärin viroista puolet olisi perusterveydenhuollossa ja puolet erikoissairaanhoidossa.
”Keikkalääkäreistä” ja hoidon ostopalveluista THL haluaa luopua mahdollisimman paljon. Terveydenhuollon pitää pohjata pysyvään omaan henkilöstöön, jonka työskentelyolosuhteita tulee parantaa joustavilla järjestelyillä ja turhan byrokratian vähentämisellä.