Linnanmäen vuoristorata avattiin yleisölle13.7 1951. Vetonaulaksi tarkoitettu laite on lunastanut paikkansa, sillä valmistumisestaan asti se on ollut huvipuiston suosituin laite. Joka kesä radalla ajetaan 45-50 000 junavuoroa, esimerkiksi viime kesänä junien kyytiin istahdettiin lähes miljoona kertaa.
Alkujaan vuoristoradan ajatus oli sellainen, että olympiavuonna -52 kaikki kisoja seuraamaan tulevat ihmiset tulisivat katsomaan ja kokemaan myös Euroopan hienoimman ja komeimman vuoristoradan.
– Olympiavuosi oli meidän kannalta suuri pettymys, eihän tänne kukaan tullut, toimitusjohtaja Risto Räikkönen kertoo.
Urheilukilpailut ovat meille enemmänkin haitaksi kuin hyödyksi
– Sama on jatkunut näihin päiviin asti, urheilukilpailut ovat meille enemmänkin haitaksi kuin hyödyksi.
Hävittäjälentäjien työtä
Siinä vaiheessa, kun vuoristorataa alettiin suunnittelemaan, Lasten päivän säätiötä ei ollut vielä perustettu, eikä ollut rahaa rakennushankkeeseen.
– Tanskasta löytyi innokkaita kavereita, jotka sanoivat rakentavansa radan, mutta sitten myös omistavansakin sen.
Kun tuottojen jakamisesta oli sovittu, tanskalaiset saapuivat rataa rakentamaan. He olivat pystyttäneet täsmälleen samanlaisen myös Bakkenin huvipuistoon.
Tanskan vuoristorata on edelleenkin aivan samanlainen, mutta kaksi vuotta sitten jarrumiehet vaihdettiin mekaniikkaan.
1940–50-luvuilla tehtiin samoilla piirustuksilla kahdeksan rataa ympäri Eurooppaa, mutta enää kaksi on jäljellä ja Suomesta löytyvät ne viimeiset jarrumiehet.
Alun pitäen jarrumiehen työtä pidettiin hienona ja vaarallisena työnä, johon kelpasivat vain puolustusvoimain hävittäjälentäjät, sittemmin paikkaan on hyväksytty niin rokkareita kuin toimitusjohtajiakin. Jarrumiehen tehtävään vaaditaan silti koulutus ja ajokortti on uusittava joka kevät.
Viides kierros
Jarrumiehet on numeroitu virkavuosien mukaan, ykkönen on Topi Lipponen, joka on jarrutellut jo kolmekymmentäkuusi vuotta. Risto Räikkösen numero on viisi ja Jari Tiaisen kymmenen.
Tiainen kertoo, että syksyn viimeisiä ajoja tehtäessä, sitä jo ajattelee ettei enää seuraavana kesänä.
– Kyllä tossa joulun tienoilla kuitenkin alkaa jo vähän odotella, että tulisikohan sieltä kirje, että tervetuloa töihin, hän naurahtaa.
Vuoristorataa myös uusitaan säännöllisesti, menossa on jo viides uusintakierros. Puut tulevat aina samasta paikasta, samalla tavalla kyllästettyinä. Tiainen kertoo, että vanhoja osia sahatessa vastaan on tullut tuoreen puun haju. Kyllästämisen vuoksi rata ei ole vaarassa syttyä tuleen. Yllättävää kyllä, siihen ei ole osunut myöskään yksikään salama.
Ne alkuperäisimmät osat löytyvät junista, niiden alkuperäiset rungot ovat tammea – suoraan 50-luvulta.