Liikennepolitiikka on kadonnut vaalienaluskeskusteluista, vaikka viimeiset pari vuotta ovat olleet etenkin rautateillä poikkeuksellisen vaikeita, ihmettelevät Suomen Rautatiematkustajat ry. sekä pendelöijiä ja vakimatkustajia edustava Oiko ry.
”Onko liikennepolitiikka liian arka aihe, koska se vaatii varoja ja investointeja vai onko päättäjäehdokkaiden muisti lyhyt? Missä ovat esimerkiksi eduskunnan rautateiden ystävät?” järjestöt kysyvät kannanotossaan. Ne muistuttavat, että raiteilla kulkee tuhansittain matkustajia, joista iso osa on työmatkalaisia. Talven jälkeiset vauriot vaikuttavat myös maanteillä ja hidastavat osaltaan talvinopeuksien muuttamista kesänopeuksiksi.
”Vaikka kuluneen talven aikana ovat puolueet ja päättäjät olleet aktiivisia ottamaan kantaa liikenneasioihin, ei asia enää vaalien alla olekaan kärkikastissa”, yhdistykset pahoittelevat ja arvelevat liikenteen jääneen EU:n talousongelmien varjoon.
”Odotamme näin vaalien viime metreillä ja viimeistään tulevissa hallitusneuvotteluissa suomalaisen ja useammalle kuin yhdelle vaalikaudelle ulottuvan liikennepolitiikan esille nostamista. On kansallisen omaisuuden ja logistisen liikkumisen kannalta aivan välttämätöntä, että Suomeen tehdään monivuotinen liikennepoliittinen ohjelma. – – Pelkät kaunopuheet ilmastonmuutoksesta ja siihen vaikuttamisista ilman pitkäjänteisiä päätöksiä ovat liikenteen osalta pelkkää keväthiekan pölyä keuhkoissa”, kannanotossa sanotaan.
Ohjelmaa laadittaessa on järjestöjen mielestä kuultava myös alueita ja kansalaisia: ”Kaikki viisaus ei pesi pelkästään virkamiesten kirjoituspöydillä.” Järjestöt muistuttavat myös, että VR on monopoliasemassa oleva osakeyhtiö, joka ajaa omaa etuaan. Siksi sen esityksiin ja toimiin on suhtauduttava kriittisesti.