Aller Julkaisut ilmoitti viime viikolla ryhtyvänsä julkaisemaan tanskalaiskonseptiin perustuvaa Top Model -lehteä myös Suomessa. Tämä on herättänyt suomalaisvanhemmissa huolta ja kummastusta.
Huoli on poikinut verkkoadressin, jonka ”tehtävänä on tehdä mediayhtiö Aller Medialle selväksi, että me emme halua tämän lehden tyyppisiä julkaisuja osaksi yhteiskuntaamme”.
Adressin laatijoiden mielestä lapsilla ja nuorilla on liian paljon turhia ulkonäköpaineita ilman Top Modelin kaltaista julkaisuakin.
Top Model -lehti on Tanskassa suosittu varhaisteini-ikäisten tyttöjen keskuudessa. Lehdessä seikkailevat suuripäiset ja tikkuvartaloiset manga-tyyliin piirretyt tytöt.
Korkokengät jalassa selluliittitaistoon
Top Model -brändin verkkosivustoja julkaisee Suomessa Möttö Oy. Sivuilla annetaan muun muassa vinkkejä selluliitin poistoon ja seurustelusuhteisiin. Alakouluikäisille.
Kenkäopas kertoo ballerinojen sopivan ”tuntikausien shoppailuun” ja paksupohjaisten korkokenkien ”kaikkiin tilaisuuksiin” (kuvassa pornokuvastoa imitoiva kenkä noin 15 sentin korolla).
Aller puolestaan julkaisee jo nyt 12-17 -vuotiaille suunnattua muotiin ja kauneuteen keskittyvä Miss Mix -lehteä.
– Nuorten tyttöjen markkina on kiinnostava, sillä sitä ei ole vielä kokonaan valloitettu, toisin kuin esimerkiksi keski-ikäisille naisille suunnattujen lehtien markkina. Arviomme mukaan tällaiselle nuorisolehdelle on tilaa. Kyseessähän on ainutlaatuinen konsepti, jollaista Suomessa ei vielä ole, kommentoi Allerin toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä.
Sittemmin Aalto-Setälä on joutunut selittelemään, ettei kyseessä kuitenkaan ole muotilehti, päinvastoin kuin Allerin tiedotteessa ensin kerrottiin.
Aller on kaikissa Pohjoismaissa toimiva tanskalainen kustannusyritys. Suomessa Aller-konserni julkaisee muun muassa 7 päivää ja Koti ja keittiö -lehtiä.