Opetusministeriön työryhmän keväällä valmistunut esitys peruskoulun uudeksi tuntijaoksi nauttii eduskunnassa vain kokoomuksen luottamusta. Eduskunnassa keskiviikkona käydyssä ajankohtaiskeskustelussa se tyrmättiin laajalti koululaisia eriarvoistavana hankkeena.
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäki vaatii taito- ja taideaineiden tuntimäärän lisäämistä peruskoulussa. Hänkin sanoi Vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuorossa uuden perusopetussuunnitelman kuitenkin lisäävän oppilaiden eriarvoistamista.
– Perusopetuksen tuntijaon uudistamisessa oli tarkoitus vahvistaa taide- ja taitoaineiden asemaa. Taito- ja taideaineet eivät kuitenkaan lisäänny pilkkomalla niitä yhä pienempiin osiin, jos kokonaistuntimäärää ei lisätä. Nyt ehdotettu tuntijako heikentää kuvataiteen, käsityön ja musiikin opetuksen edellytyksiä entisestään.
Luokkakoot pienemmiksi ja tukiopetus kuntoon
Uudessa tuntijakoehdotuksessa yläkoulujen valinnaisuutta lisätään. Arhinmäki muistutti, että perusopetuksen tehtävä on luoda kaikille yhtenäiset pohjatiedot jatkoa varten. Niin sanottuihin piileviin tasokursseihin eli koearvosanoihin perustuviin matematiikan ja kielten opetusryhmiin tulee kiinnittää huomiota.
– Valinnaisuuden ja eritasoisten opetusryhmien lisääminen tuottaa eriarvoisuutta. Niiden sijaan tulisi keskittyä luokkakokojen pienentämiseen ja tukiopetusjärjestelmien kehittämiseen, Arhinmäki vaati.
Kuvataide jopa vähenisi
Myös SDP:n ryhmäpuheenvuorossa arvosteltiin valinnaisuuden rajun lisäämisen kääntyvän taito- ja taideaineiden lisäämistavoitetta vastaan. Kuvataiteen ja käsityön osalta tunnit jopa vähenevät, sanoi kansanedustaja Tuula Peltonen.
Hän vastusti valinnaisuuden lisäämistä yhteisten aineiden kustannuksella.
– Kuntien mahdollisuudet järjestää valinnaisia aineita ovat hyvin rajalliset. Käytännössä esityksellä saatetaan kunnat ja oppilaat eriarvoiseen asemaan.
Peltonen huomautti enää tiukimman oikeiston, kokoomuksen ja RKP:n, kannattavan opetusministeriön työryhmän keväistä esitystä.
Ei vastaa hallitusohjelmassa sovittua
Keskustan Tuomo Puumala vahvistikin, ettei puolue kannata suunnitelmaa.
– Hallitusohjelmassa sovittiin taito- ja taideaineiden aseman vahvistamisesta ja monipuolisten kieliohjelmien edistämisestä. Keskustan mielestä työryhmän esitys ei vastaa hallitusohjelmassa määriteltyjä tavoitteita.
Puumala perusteli kielteistä kantaa samoilla argumenteilla kuin vasemmisto. Esitys on eriarvoistava.
– Liian aikainen valinnaisuus lisää koululaisten eriarvoistumista jo alaluokilta lähtien. Oppilaita jaetaan huippuihin ja heikkoihin. Se ei käy keskustalle. Valinnaisuuden lisääminen ei tosiasiassa kasvattaisi valinnaisuutta, sillä käytännössä kaikilla kouluilla ei edes ole resursseja tarjota kursseja.
Lahjakkaille kannustusta
Vankassa kokoomuslaisessa ohjauksessa syntynyttä tuntijakouudistusta jäikin eduskunnassa puolustamaan lähinnä vain kokoomus.
– Suomalaisessa peruskoulussa jokaisen oppilaan pitää saada oppia omien taitojensa ja kykyjensä mukaan. Lapselle on annettava eväät kehittyä täyteen mittaansa. Opetussuunnitelmat on rakennettava niin, että lahjakkaita lapsia kannustetaan kehittämään osaamistaan ja samoin tukea oppimiseen on löydyttävä niille, jotka sitä tarvitsevat, Timo Heinonen perusteli.
Toisin kuin pääministeripuolue keskusta, kokoomus haluaa edetä asiassa vielä tällä vaalikaudella.