Biopolttoaineiden osuutta tieliikenteessä kasvatetaan ensi vuonna EU:n päätösten mukaisesti osana ilmastonmuutoksen torjuntaa. Vuoden 2011 alussa bensiinin peruslaaduksi tulee enintään kymmenen tilavuusprosenttia etanolia sisältävä E10-bensiini, mikäli tarvittavat kansalliset lainsäädäntömuutokset tehdään suunnitellussa aikataulussa.
Nykyisin perusbensassa on etanolia viisi prosenttia.
Autotuojien selvityksen mukaan uusi bensiini soveltuu valtaosaan henkilöautoista. Vanhemmille autoille, joihin E10 ei sovellu, tulee edelleen olemaan kaupan nykyisenkaltaista bensiiniä. 95-oktaaninen on jatkossa E10-laatua, kalliimpi 98-oktaaninen soveltuu kaikkiin nykyisin bensakäyttöisiin autoihin.
Rekisterissä olevista bensiinikäyttöisistä henkilöautoista runsaat 70 prosenttia voi käyttää E10-bensiiniä. Uusi laatu sopii sitä todennäköisemmin, mitä uudempi auto on kyseessä. Lada on ainoa automerkki, johon E10 ei sovi ollenkaan.
Markkinoilla on jonkin verran myös korkeaseoksista etanolipolttoainetta, joka sisältää 50–85 tilavuusprosenttia etanolia ja loput moottoribensiiniä. Tämä E85-polttoaine soveltuu vain niin kutsuttuihin flexifuel-autoihin.
Väärä tankkaus ei riko autoa
Autoala kerää parhaillaan kootusti tietoja E10-bensiinin soveltuvuudesta yleisimpiin automalleihin. Motiva yhdessä auto- ja öljyalan kanssa on koonnut nettisivuilla www.e10bensiini.fi tietoa uudesta bensiinistä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Sivuilta löytyvät tämän hetkiset tiedot E10-bensiinin soveltuvuudesta nykyisiin automalleihin.
E10-bensiinin tankkaaminen vahingossa sille soveltumattomaan autoon ei aiheuta vahinkoja. Autoala suosittelee tällaisessa tapauksessa täyttämään tankin soveltuvalla polttoaineella, kun kolmasosa tai puolet tankillisesta on käytetty. Auton käynnistyvyys ja käyttöominaisuudet pakkasessa todennäköisesti heikkenevät tilapäisesti väärän E10-tankkauksen seurauksena.
Kulutus kasvaa hieman
Uuteen bensiinilaatuun siirtäminen lisää myös niiden autoilijoiden kustannuksia, jotka siirtyvät E10:n käyttäjiksi. Polttoaineen kulutus sadalla kilometrillä mitattuna kasvaa hieman, koska etanolin energiasisältö on noin kaksi kolmasosaa bensiinin energiasisällöstä. E10-bensiiniä tarvitaan saman energiamäärän saavuttamiseksi noin 2 prosenttia enemmän kuin nykyistä bensiiniä.
Muutosten vaikutus bensiinin kuluttajahintaan on vielä auki. Tämä riippuu polttoaineveron rakenteesta, jota vasta valmistellaan muutettavaksi ympäristöohjaavaan suuntaan.
Myös merkinnät polttoainepumpuissa muuttuvat ensi vuonna. Uuden E10-bensiinin merkintä tullee olemaan muotoa ”95 E10”. Luku 95 tarkoittaa oktaanilukua, kirjain E etanolia ja luku 10 sitä, että bensiini sisältää etanolia enintään 10 tilavuusprosenttia. Nykyisenkaltaisen moottoribensiinin eli E5-laadun merkintä tullee olemaan 98 E5.
Lisää tietoa ja merkkikohtainen luettelo polttoaineuudistuksesta: www.e10bensiini.fi/