Suomalaisesta peliyhtiöstä yli puolet eli 51 prosenttia on myyty yli miljardilla eurolla japanilaisyrityksille. Kyse on suuresta kaupasta, joka kertoo osaltaan siitä, että pelimarkkinoilla menee nyt todella lujaa, samaan aikaan kun perinteisten vientituotteiden kauppa kangertelee.
Japanilaiset SoftBank-teleoperaattori ja peliyhtiö GungHolle aikovat kehittää peliyhtiö Supercellistä globaalin toimijan maailman markkinoilla. Kun markkina-alueeksi Euroopan ja Amerikan lisäksi tulevat niin Japani kuin Korea ja Kiina, yrityksestä voi sen perustajien haaveiden mukaisesti todellakin kehittyä ensimmäinen maailmanlaajuisesti toimiva peliyhtiö.
Kaupan osapuolet vakuuttavat pelifirman uuden emoyhtiön pääkonttorin pysyvän Suomessa, jolloin myös verot maksetaan Suomeen. Nyt yhtiö toimii – ehkä symbolisesti – Helsingin Ruoholahdessa Nokian vanhoissa tiloissa.
Pelibisneksessä vaihtelut ovat nopeita eikä laakereilleen saa jäädä lepäilemään hetkeksikään. Nyt Supercellin pelejä on maailman ladatuimpien pelien listalla ja niillä keikkuu myös japanilaisyhtiö omien peliensä kanssa. Muutokset pelimarkkinoilla voivat kuitenkin olla nopeita ja toiminta on riskialtista, jos mieltymykset vaihtuvat. Tuore jättikauppa osoittaa kuitenkin, että Suomessa osataan. Tätä ennenhän maailmaa ovat jo valloittaneet muun muassa Rovion vihaiset linnut. Ylipäätään Suomessa on nyt jo yli 150 pelialan yritystä.
Viihdekulttuuri on voimakkaasti muuttunut viime vuosina ja peliala on olennainen osa tuota uuden ajan kulttuuria. Suomessa tehdään tälläkin alalla jatkuvasti uusia kiinnostavia innovaatioita ja tehokas koulutus on taannut sen, että meillä on vahvaa teknologiaosaamista.
Ei yksi tai useampikaan menestyvä pelifirma Suomea vielä pelasta, mutta oma merkityksensä niilläkin on. Jos jotkut suomalaisfirmat pääsevät globaaleille markkinoille, ei ole mitään syytä vähätellä niiden merkitystä myös koko kansantaloudelle.