Poikien negatiivisiin kokemuksiin koulusta voidaan puuttua kyseenalaistamalla vallitsevia tapojamme luoda miehistä sukupuoliroolia.
Aikana, jolloin perinteiset sukupuoliroolit ovat murroksessa, on tärkeää, että pojat ja miehet pohtivat miehisyyden käsitettä. Toisin sanoen sitä, mitä tarkoittaa olla mies, kuinka maskuliinisuutta luodaan ja minkälaisia vaikutuksia sillä on muihin ihmisiin ja koko yhteiskuntaan.
Puhe miehisyyden kriisistä on saanut paljon huomiota sekä Suomessa että kansainvälisesti viime vuosina. Suomessa on kirjoitettu siitä muun muassa asevelvollisuuden, terveysongelmien, syrjäytymisen ja huonon koulumenestyksen näkökulmista. Miehisyyden vallitseva diskurssi on ongelmallinen, sillä moninaisuuden ja avoimuuden sijaan siinä korostuu myyttinen, niin sanottu aito miehisyys ja konservatiivinen vastakkainasettelu sukupuolten välillä.
Nuoret pojat oppivat aikaisin, mitä tarkoittaa olla mies.
Kun miesasialiike Suomessa pyrkii painottamaan niiden vallan perinteistä käsitystä miehisyydestä, he tekevät sitä ottamatta huomioon, että kaikki eivät halua elää tämän rajoittuneen sukupuoliroolin mukaisesti. Myöskään maskuliinisuuksien negatiivisia puolia ei huomioida. ”Perinteisen” miehisyyden korostaminen on uhka sekä sukupuolten väliselle tasa-arvolle, että miesten ja naisten hyvinvoinnille.
Vastakkainasettelun sijaan pitäisi kiinnittää huomiota siihen, kuinka miesten kokemat ongelmat ovat yhteydessä miehisiin sukupuolirooleihin. Olennaista on, että ongelmiin voidaan vaikuttaa purkamalla juurtuneita käsityksiä maskuliinisuudesta. Feministinen tutkimus on tähdännyt tähän jo parin vuosikymmenen ajan tarkastellessaan miesten yhteiskunnallista asemaa.
Nuoret pojat oppivat aikaisin, mitä tarkoittaa olla mies ja kuinka miehen kuuluu käyttäytyä yhteiskunnassa. He myös kokevat odotuksia, joita miehille asetetaan sekä muiden miesten että naisten puolesta. Aivan kuten naisten perinteinen, kapea sukupuolirooli asettaa rajoja käyttäytymiselle, niin tekee myös ahdas sukupuolirooli miehisyydestä.
Jos nuorille pojille annetaan mahdollisuus kyseenalaistaa itsestään selvinä pidettyjä oletuksia maskuliinisuudesta jo aikaisessa vaiheessa, se luo heille positiivisempia kokemuksia koulusta ja parantaa myös muiden oppilaiden hyvinvointia.
Englannissa on jo herätty tähän aiheeseen. The Great Men -projekti on feministinen järjestö, joka järjestää pojille työpajoja Lontoon kouluissa. Työpajoissa keskustellaan erilaisista aiheista ja ongelmista, jotka liittyvät maskuliinisuuksiin ja ovat ajankohtaisia nuorten poikien elämässä. Työpajoissa tartutaan muun muassa stereotyyppisiin sukupuolirooleihin ja pohditaan, kuinka niitä luodaan ja millaiseen käytökseen ne johtavat.
Olennaisinta on kyseenalaistaa erilaisia ajattelutapoja ja käyttäytymismalleja, jotka liitetään maskuliinisuuksiin. Projektin työntekijöiden mukaan työpajat ovat olleet useimmille pojille ensimmäinen mahdollisuus keskustella tällaisista aiheista.
Tämäntyyppistä pitkäjänteistä työtä poikien parissa kaivataan myös Suomen kouluihin. Tutkimus osoittaa, että koulu on yksi tärkeimmistä instituutioista, joissa sukupuolta luodaan. Tämän takia koulujen tulisi osallistua sukupuolten valtarakenteiden muutokseen kokonaisvaltaisella lähestymistavalla.
Avaamalla kouluissa keskustelua siitä, mitä tarkoittaa olla mies tänä päivänä, voidaan suoraan edesauttaa sukupuolten välistä tasa-arvoa. Tämä liittyy olennaisesti tyttöjen parissa tehtävään työhön ja antaa myös pojille mahdollisuuden sukupuoliroolien kyseenalaistamiseen.