Suomesta Orquesta Buena Vista Social Club jatkaa Ranskan kautta Iso-Britanniaan. Kiertue päättyy lähes kahdenkymmenen konsertin jälkeen Yhdysvalloissa. Orquesta Buena Vista Social Clubissa esiintyy kaksi alkuperäisjäsentä, laulaja Omara Portuondo sekä kitaristi ja laulaja Eliades Ochoa.
Yhtye nousi suursuosioon vuonna 1998 amerikkalaisen Ry Cooderin levytysten ja yhtyeen nimeä kantavan Wim Wendersin ohjaaman dokumentin nosteessa. Jo 15-vuotiaana ensimmäisen kerran julkisesti esiintynyt, nyt 84-vuotias Omara Portuondo, aloitti tanssijana siskonsa kanssa Tropicana-klubilla Havannassa.
– Sitten aloin laulaa kvartetissa Cuartedo las D´Aida, sitä kautta alkoi soolourani.
Kulttuurimme juuret ovat musiikissa ja taiteissa.
Laulaja pitää jo iäkkäiden muusikoiden salaisuutena sitä, että he tekevät mistä nauttivat ja mitä rakastavat.
– Jokaisesta maasta, jossa esiinnymme, saamme energiaa: yleisöstä, hymyistä… Se on elämämme eväsreppu. Tietysti myös perheemme ja ystävämme ovat hyvien tunnelmien lähde.
Omara Portuondo kertoo Adiós-kiertueen olevan kokoonpanon viimeinen.
– Tämä on tapa kiittää ihmisiä tuesta vuosien varrella. Surullisten jäähyväisten sijaan järjestämme isot juhlat, joissa on paljon hyvää musiikkia!
Musiikki muuttaa ja muuttuu
Suomessa Portuondo kertoo käyneensä 1970-luvulla jopa vuosittain.
– Aikoinaan kävin täällä kaksi kertaa vuodessa kansainvälisissä konserteissa. Jo ensimmäisellä käynnilläni ihastuin maahan. Ihmiset olivat tosi herkkiä ja suopeita.
– Esitän tyypillistä trova-kansanlaulua, joka on maamme “antiikkista” musiikkia. Jatkan sen perintöä, koska se on hyvänlaatuista. Esimerkiksi lauluni, jonka nimi on Veinte Anos, on vuodelta 1930. Laulan myös modernia trova-laulua levyilläni.
69-vuotias, Santiago de Cuban lähistöltä kotoisin oleva Eliades Ochoa on soittanut kitaraa kuusivuotiaasta. Hänen musiikkinsa on muuttunut pitkän uran aikana.
– Elämä ja kokemukset opettavat, joskus jopa liian nopeasti. Kun on jakanut lavan niin monen artistin kanssa, levyttänyt albumeita, kiertänyt ympäriinsä, se antaa mahdollisuuden oppia ja muuttua. Eikä pelkästään ammatillisesti vaan myös henkilökohtaisesti.
Ochoa soittaa kuubalaista kuusikielistä tres-kitaraa sekä sen varianttia kahdeksankielistä cuatroa. Hänen juurensa ovat son-musiikissa, joka on yhdistää espanjalaisen canciónin rakenteen ja piirteet afro-kuubalaisen musiikin tyylillisiin ja perkussioinstrumenttien elementteihin. Son-musiikin suosituin fuusio on ympäri maailman levinnyt salsa.
Ochoa kertookin kuubalainen musiikin saaneen vaikutteita afrikkalaisista, espanjalaisista ja karibialaisista rytmeistä. Hän toteaa salsa-musiikin muuttuneen vuosien saatossa.
– Uusia sointuja ja vaikutteita on tullut, samoin kuin tapoja ymmärtää äänimaisemaa. Minulle on tärkeää kunnioittaa klassisia säveliä, koska ne ovat osa musiikillista kulttuuriperimäämme.
Musiikki on osa elämää
Ochoa ei nimeä yhtä suurinta musiikillista vaikuttajaa.
– Niitä on niin paljon, säveltäjissä, esiintyjissä, muusikoissa… musiikin eri genreissä, kuten son montuno, guaracha, chachachá ja mambo. Mahtavia artisteja, kuten Arsenio Rodriguez ja Beny Moré.
Miten hän sitten valitsee levyttämänsä kappaleet?
– Tämä riippuu paljon siitä, millaisessa projektissa työskentelen. Yleensä valitsen kappaleita, joilla on erityinen merkitys elämässäni. Yritän aina kutsua jonkun erityisvieraan mukaan levyttämään ja jos saan valita, haluan nauhoittaa lähellä Havannaa ja kotiani.
Ochoan mukaan musiikki on osa latinalais-amerikkalaisen ihmisen elämää ja DNA:ta.
– Kulttuurimme juuret ovat musiikissa ja taiteissa. Kuubassa annetaan tasokasta musiikin opetusta ja nuoret sukupolvet kuuntelevat kuubalaisten klassikoiden lisäksi myös uusia sävelmiä.
Ochoa kertoo olevansa erittäin iloinen, että hän sai soittaa Suomessa jälleen.