Suomen ehkä tunnetuimman kuvajournalistin Hannes Heikuran (1958–2015) kauniit ja koskettavat jäähyväiset The End of The Road – Matkan loppu -näyttely on parhaillaan esillä Virka-galleriassa Helsingissä. Tiedetään, että Heikura tavoitteli täydellisyyttä kuvissaan. Näyttelyä katsellessa ja hänen lehtikuvansa muistaen väittäisin, että hän saavutti tavoitteensa.
Taidehistorioitsija Asko Mäkelän esteettisesti taiten kokoama ja ripustama näyttely sekä Liken kustantama upea End of the Road – Matkan loppu -teos esittelevät Heikuran puhuttelevan Helsinki-trilogian viimeisen osan. Onneksemme hän ehti valmistella näyttelyn lähes kokonaan ennen aivan liian varhaista kuolemaansa.
Inhosi viihteellistä journalismia
Valokuvaaja ei voi elää yhdellä tavalla ja kuvata toisella.
Viime maaliskuussa edesmennyt, hetkien lumon ja yllätyksellisyyden taitava tallentaja Hannes Heikura oli Suomen tunnetuimpia valokuvataiteilijoita. Taiteilijan statusta hän tosin itse karttoi, vaikka hänen kuvansa ovat taiteellisesti täyspainoisia, oivaltavia ja viimeisteltyjä.
Mutta Heikura ei ollut kategorioiden mies. Häntä eikä hänen valokuviaan voi määritellä. Suuri yleisö oppi tuntemaan Heikuran lehtikuvistaan niin vallan linnakkeista kuin kriisialueiltakin.
”Heikura halusi näyttää suuruutensa valokuvaajana myös pienissä aiheissa ja oli siitä ylpeä. Lopulta hän huomasi, että lehtikuvaajilta vaaditaan jotain muuta kuin mitä hän arvosti. Journalismin piti olla viihteellistä. Sitä Hannes inhosi. Syvästi”, Asko Mäkelä kirjoittaa kirjan loppusanoissa.
Hannes Heikura nimettiin Vuoden lehtikuvaajaksi neljä kertaa. Hänen kuvansa nousivat Vuoden lehtikuvaksi viidesti. Vuonna 2008 Heikura pokkasi arvostetun Fotofinlandia-palkinnon ja 2006 Suomen Kuvalehden journalistipalkinnon. Viimeiseksi jäänyt saavutus oli palkitseminen kansainvälisessä Best of News Design -kilpailussa maaliskuussa 2015.
Mustasta
punaiseen
Helsinki-trilogian edelliset osat Dark Zone (2011) ja We Walk Alone (2013) olivat Heikuralle tunnusmaisesti mustanpuhuvia pienine valoefekteineen. Viimeisiksi jääneissä valokuvissaan hän tarkkailee ihmiskohtaloita punasävyisissä tunnelmissa.
End of the Road kuvaa matkan loppua, kuolemaakin. Oranssina ja punaisena hehkuvat, maalaukselliset kuvat valonpilkahduksineen Heikura on napsinut yön hiljaisina, mystisinä hetkinä. Jotain lohdullista ja myötätuntoista hän noita yön kulkijoita kohtaan osoittaa, vaikka etäännyttääkin heidät toisiksi, vieraiksi.
Tavattoman kauniissa, jos kohta uhkaavissakin, kuvissa havaitsee myös yhteiskunnallista otetta, kaipuuta parempaan elämään. Ei jää epäselväksi keiden puolella Heikura arjen ankarassa pyörityksessä oli. Hän halusi kuvata elämän laitapuolelle suistuneita kodittomia, köyhyyden tuomaa ahdistusta ja tuskaa myötätuntoisesti ja välittäen.
Yksinäisyydessä ja ahdistuksessa pilkahtelee Heikuran kuvissa kuitenkin toivo. ”Toivo on se, mitä etsin. Se on valmistautumista lopulliseen yksinäisyyteen”, hän on sanonut.
Kohtaamattomuus ydinteemana
Heikura on häivyttänyt Helsingin ydinkeskustan tunnistamattomaksi, kauneudessaan jollain tavoin uhkaavaksi ei kenenkään kaupungiksi. Paikan henki kasvottomine ihmisineen on universaali maisema unen ja todellisuuden rajapinnalla. Ihmisten yksinäisyys ja uhma, kohtaamattomuus kaikessa melankolisuudessaan nouseekin näyttelyn ydinteemaksi.
Yksinäisyys ei ollut Heikuralle yksistään murheellista, vaan myös rakentavaa, kuten hän on todennut. On selvää, että kuvaamalla mestari prosessoi myös omaa suhdettaan yksinäisyyteen ja elämään ylipäätään.
”Valokuvaaja ei voi elää yhdellä tavalla ja kuvata toisella. Siksi kaikki kuvat ovat eräänlaisia omakuvia”, hän totesi esitellessään We Walk Alone -näyttelyä vuonna 2013.
”Valokuvaaja paljastaa kaiken itsestään. Tässä on minulle valokuvan totuus ja ehdottomuus.”
Näyttelyssä voi myös katsella Asko Mäkelän tekemän haastattelun, joka avaa kiinnostavasti lähes myyttiseksi muodostunutta Heikuran persoonaa ja hänen ajatte-luaan niin elämästä kuin valokuvauksestakin.
End of the Road -näyttelyssä ja kirjassa on melankolinen, vääjäämätön lopun tunnelma. Mutta, se loppu on kaunis, valontuikkeinen ja lohdullinen. Heikuran tummanpuhuvissa kuvissa on myös toivoa ja mikä parasta, huumoriakin.
Hannes Heikuran näyttely End of the Road – Matkan loppu 8.11. saakka Virka-galleria, Sofiankatu 1, Helsinki.