Myöhään sunnuntai-iltaan asti jatkunut viisipäiväinen Sodankylän 30. elokuvafestivaali saavutti uuden kävijäennätyksen. Arvion mukaan yli 30 000 lippua lunastettiin neljän esityspaikan ympärivuorokautisiin näytöksiin. Katsojamäärät nousivat edellisvuodesta noin 15 prosentilla.
Sunnuntaiaamuun mennessä elokuvajuhlilla ehdittiin myydä loppuun kaikkiaan 28 näytöstä. Perinteikkään Lapinsuu-teatterin viikonlopun näytöksistä melkein kaikki olivat loppuunmyytyjä. Myös uuden ison teltan näytökset olivat suosittuja.
Festivaalin järjestäjien mukaan Sodankylän elokuvajuhlat jatkaa edellisen taiteellisen johtajan Peter von Baghin poismenon jälkeenkin. Uusi taiteellinen johtaja, festivaaliorganisaation huipulla jo pitkään vaikuttanut Timo Malmi sanoo, ettei ole mitään syytä, miksi ei jatkettaisi.
Sodankylä-palkinto Kaurismäkien kuvaajalle Timo Salmiselle.
Peter von Baghin
aikakausi päättyi
Tämänvuotinen 30. ohjelmisto oli myös hyvästijättö alusta asti festivaalin taiteellisena johtajana toimineelle von Baghille. Hän oli kuolemaansa asti, syksyyn 2014 saakka, vielä mukana ohjelmiston suunnittelussa. Von Baghin muisto leijui vahvasti festivaalin yllä hänen oman tuotantonsa, sen matineapohdinnan sekä hänen suosikkielokuviensa näytösten muodossa. ”Petterin” ainoa kokopitkä fiktioelokuva, Kreivi (1971), villitsi festivaalikansaa.
Festivaalin nimekkäin ohjaajavieras oli britti Mike Leigh. Sodankylässä esitettiin seitsemän hänen elokuvaansa. Hänen viimeisin elokuvansa, palkintoja voittanut ja Suomessakin tänä vuonna teattereissa nähty Mr. Turner (2014) oli niin suosittu, että siitä esitettiin vielä sunnuntai-iltana toiveuusinta. Elokuva kertoo radikaalista taidemaalarista J. M. W. Turnerista (1775–1851).
Muita nimekkäitä ulkomaisia vieraita olivat Christian Petzold (Saksa), Whit Stillman (USA), Nils Malmros (Tanska), Malgorzata Szumowska (Puola), Miguel Gomes (Portugali) ja Auberi Edler (Ranska).
Kotimaisina ohjaajavieraina uusine elokuvineen nähtiin muiden muassa Petri Kotwica (Henkesi edestä, 2015), Ville Suhonen (Ompelijatar, 2015) ja Anssi Mänttäri (Musta koira olkapäällä, 2015).
Mykkäfilmejä
ja karaokea
Isossa teltassa nähtiin tavanomaisten elokuvanäytösten lisäksi mykkäelokuvia elävän musiikin säestämänä ja elokuvien karaokenäytöksiä. Mykkäelokuvina esitettiin ranskalaisen Jacques Feyderin Les Nouveaux Messieurs (Uudet herramiehet, 1929) ja yhdysvaltalaisen Frank Borzagen Lucky Star (Päivänsäde, 1929).
Feyderin elokuvan säestys oli taiteellisesti korkeatasoinen tapaus. Musiikista vastasi livenä kuuluisa nykytaidemusiikkiin erikoistunut Avanti!-orkesteri, jota johti kapellimestari Antonio Coppola. Hän säesti pianolla myös Borzagen elokuvan.
Suosituista karaokenäytöksistä nautittiin kolme kertaa. Torstaina katsojat saivat laulaa mukana vanhojen Suomi-Filmin elokuvien ikivihreissä sävelmissä. Perjantaina oli vuorossa Jorma Nortimon ohjaama Rovaniemen markkinoilla -elokuva (1951), jossa on hulvattomia Reino Helismaan rillumarei-renkutuksia. Lauantaina nähtiin laulaja Sam Huberin vetämä karaokeilta, jossa elokuvana oli Albert Magnolin ohjaama Prince-elokuva Purple Rain (1984).
Karaokenäytökset olivat aikoinaan myös von Baghin idea. Taide-elokuvien lisäksi hän arvosti hyvin tehtyjä viihde-elokuvia aina kuuluisiin suomalaisiin rillumarei-elokuviin asti. Iskelmistä hän on sanonut, että niissä kiteytyy kansakunnan alitajuinen muisti.
Kaurismäkien luottokuvaaja
Timo Salminen palkittiin
Vuoden 2015 Sodankylä-palkinto annettiin kuvaaja Timo Salmiselle (s. 1952). Hänet tunnetaan erityisesti Kaurismäen veljesten Mikan ja Akin hovikuvaajana. Hän aloitti kuvaamaan veljeksille Mikan ohjaamassa Saimaa-ilmiössä (1981). Mikalle hän kuvasi myös Arvottomat (1982).
Yli 30 vuoden aikana Salminen on on kuvannut joka ainoan Aki Kaurismäen elokuvan. Sodankylä-palkinnon luovuttaneen festivaalin taiteellisen toimikunnan mukaan on jopa mahdotonta arvioida, missä määrin näiden elokuvien omintakeinen estetiikka on ollut ohjaajan ja missä määrin kuvaajan luomaa. Joka tapauksessa yhteistyö on ollut ainutlaatuista ja tuonut täysin oman lisänsä kotimaisen elokuvan visuaaliseen ilmeeseen.
Loisteliaan värien hallinnan ohessa palkintoraati kiitteli Salmista mustavalkoisen kuvauksen taituriksi, jonka jälki muistuttaa elokuvan suuruuden ajan mestareiden töitä, muttei kuitenkaan ole jäljitelmää. Omaa kieltään Salmisen kyvykkyydestä puhuvat hänen pokkaamansa viisi Jussi-patsasta. Hän oli myös ehdolla Euroopan elokuvapalkintojen vuoden elokuvaajaksi vuonna 2006 ( Aki Kaurismäki: Laitakaupungin valot).
Salmisen kädenjälkeä voi tuoreeltaan ihailla argentiinalaisen Lisandro Alonson elokuvassa Jauja (2014). Siinä kuvataan Patagonian erämailla samoilevaa tanskalaista uudisraivaajaa. Alonso värväsi Salmisen henkilökohtaisesti elokuvansa kuvaajaksi välittääkseen Argentiinan karujen eteläosien tunnelman katsojille skandinaavisen ulkopuolisen silmin.