Englantilais-amerikkalaisessa sarjassa Outlander – Matkantekijä (2014) on tavallaan kaksi johdantoa. Ensimmäinen esittelee naispäähenkilön (Caitriona Balfe) sairaanhoitajana kenttäsairaalassa toisen maailmansodan päätöshetkillä.
Seuraava siirtymä vie ajassa puoli vuotta eteenpäin ja Skotlannin ylämaille. Sinne päädytään puolison (Tobias Menzies) sukututkimusinnostuksen takia. Siinä ohessa vietetään pariskunnan toista kuherruskuukautta. Naispäähenkilö täsmentää: seksi oli silta välillämme.
Pikku hiljaa siirrytään huolettoman romanttisen draaman parista yliluonnollisten ainesten pariin. Kyytipoikina toimivat kirkkoherran teenlehdistä ja kädestä ennustamiseen erikoistunut palvelija sekä druidien pakanalliset menot kyyhkyläisten silmien alla. Tämän toisen johdannon jälkeen päästään varsinaisesti asiaan.
Ronald D. Moore on luonut sarjan Diana Gabaldonin eeppisen romaanisarjan pohjalta. Aloitusjakso on jatkon kannalta lupaava. Punaisena lankana kulkee aikamatkailu, johon on saatu näppärää ja osin humorististakin juurevuutta. Asia havainnollistuu, kun naispäähenkilö joutuu keskelle äijäköriläiden sotimisnäyttämöä.
Historiallisen draaman ja fantasian liitto toimii saumattomasti ilman lattean science fictionin tekonokkelia hölmöilyjä. Bear McCearyn erinomaisessa kansanmusiikkisävytteisessä musiikissa on tilaa myös säkkipillille.
Outlander – Matkantekijä. TV1 torstaina klo 21.05