Kesällä avattava Kehärata ei ole pelkkä rataverkosto. Maan alla risteilee monenlaisia tunneleita, huoltoreittejä, pumppaamoja, voimansiirtohuoneita tai siirtymäkäytäviä, joihin normaalisti ihmisillä ei ole sisäänpääsyä.
Näissä kolkoissa, logistiikka-infran täyttämissä teknisissä tiloissa, joissa Kehärataa on yli kolme vuotta rakennettu, on tehty myös taidetta.
Pitkän linjan ammattimuusikot Tapani Rinne (mm. Rinneradio) ja Teho Majamäki (mm. Ismo Alanko Teholla) ovat inspiroituneet maan alla olevista erilaisista akustiikoista. He ovat luoneet Kehäradan kolmelle Vantaan tunneliasemalle omanlaisensa äänitaideteoksen 35 metriä maanpinnan alapuolella.
Jokaisen kolmen aseman äänimaisema tulee olemaan erilainen ja kertomaan monikerroksisen tarinan aseman alueen historiasta sekä käyttöidentiteetistä.
Äänimaisemista pääsee nauttimaan Aviapoliksen, Lentoaseman ja Kivistön asemilla Kehäradan avautumisesta lähtien heinäkuussa 2015.
Vantaan kaupunki haluaa kokeilla uudenlaisia tapoja parantaa elämisen laatua. Korkean teknologian logistiikkahanke voi tarjota myös innovatiivisen toimintaympäristön.
– Rata- ja asema-alueet koetaan usein pelottavina ja turvattomina. Tutkimusten mukaan taide, eritoten rauhoittava musiikki, vähentää levottomuutta ja ihmisten turvattomuuden kokemusta julkisissa tiloissa, kertoo Vantaan kaupunkikulttuuripäällikkö Lea Rahkola-Kauranen.
Äänimaisemaprojektin myötä Vantaa tuo Suomen eurooppalaisten suurkaupunkien joukkoon, joissa on jo osattu hyödyntää musiikkia asemilla tuomaan viihtyisyyttä ja tasoittamaan stressiä.
Kehärata muodostaa joukkoliikenteen runkoyhteyden Vantaankosken asemalta lentoaseman kautta Tikkurilaan. Kaupunkirata otetaan käyttöön heinäkuussa 2015. Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke.