Radikaalisti vuosien varrella uudistunut nykymusiikkifestivaali Tampere Biennale päättyi sunnuntaina Finlaysonin vanhassa tehtaassa Soiva tehdas -ohjelmaan. Se oli monituntinen kokonaisuus, joka oli erityisesti lapsille tarkoitettu mahdollisuus tutustua taiteen tekemiseen musiikin, kuvataiteen ja sanojen kautta.
Suomen laajimman nykymusiikkijuhlan Tampere Biennalen teemana oli musiikki ja kuva. Viisipäiväisessä ohjelmassa esitettiin ääntä ja kuvaa hyödyntäviä multimediateoksia, monologioopperaa, elävän musiikin säestämää elokuvaa sekä Taiteilijoiden Kalevala -projektin musiikki- ja kuvataideteoksia. Tapahtuman taiteellisena johtajana toimi säveltäjä Olli Virtaperko.
Festivaalilla kuultiin kaksi tilattua sävelteosta ja nähtiin kaksi uutta videoteosta, jotka pohjautuivat festivaalin aikaisemmin tilaamiin musiikkiteoksiin. Kantaesityksiä tai ensi kertaa Suomessa kuultuja esityksiä oli yhteensä seitsemän.
Tampere Biennalen teemana oli musiikki ja kuva.
Viidettätoista kertaa järjestetyn jokatoisvuotisen festivaalin tapahtumia seurasi kaikkiaan noin 2 700 kävijää.
Rytmimusiikki-ilta oli lauantaina
Kamari- ja sinfoniamusiikkipainotteisena vuonna 1986 alkanut nykymusiikkifestivaali on jo vuodesta 1988 pitänyt ohjelmistossaan myös ripauksen jazzikasta rytmimusiikkia. Mutta vahvemmin muu kuin ”traditionaalinen” taidemusiikki tuli ohjelmistoon useamman esiintyjän voimin vasta 1998.
Varsinainen Biennalen rytmimusiikki-ilta oli nyt lauantaina. Klubilla järjestettiin kolmen yhtyeen ilta, jonka nimi oli kunnianhimoisesti Die Kunst der Bass (Basson taide).
Bassoillan pääesiintyjänä soitti Lauri Porran festivaalia varten kokoama viisimiehinen Lauri Porra Band. Sähköbasisti Porra vakuutti rytmikkäällä suvereenilla soitollaan, mutta shown varasti ajoittain hurjasti soittava kitaristi Mikko Kosonen. Hänet tunnetaan Emma Salokosken ja Maija Vilkkumaan yhtyeistä.
Sähkökanteletta soittavan Senni Eskelisen ja taidokkaan basisti Kalle Ylitalon Stringpurée Bandilla oli myös omat huimat hetkensä.
Jo perjantaina kuultiin Telakalla rytmimusiikkia, ohjelmalehtisen mukaan ”Folkpoppia, progea ja jaskaa”. Konsertissa esiintyivät vokalisti Victoria Lindqvistin ja kitaristi Lauri Schreckin Sepia-yhtye ja Marzi Nymanin johtama kokoonpano Ice Loving Animals.
Sami Klemola vie juhlan mediataiteeseen
Festivaalin aikana julkistettiin uuden taiteellisen johtajan nimi: säveltäjä Sami Klemola (s. 1973). Hänen oma instrumenttinsa on kitara. Hän on perehtynyt elektroniikan käyttöä sävellystyössä, jota hän opettaa Sibelius-Akatemiassa.
Klemola on valittu johtajaksi vuosien 2016 ja 2018 ohjelmien rakentamiseen. Hän haluaa viedä festivaalin eri taiteenlajeja yhä pidemmälle integroivaan suuntaan. Hänen johdollaan Tampere Biennale sukeltaa seuraavaksi mediataiteeseen.