Ranskalaisen Luc Bessonin kirjoittamassa ja ohjaamassa kulttifilmissä Leon (1994) New Yorkin Pikku-Italiaan syöksytään hurjalla kameraliidolla. Näemme, miten gangsterit ovat julmia, mutta gangsterimaisuudessaan yhtä julmia ovat poliisit. Kaikki tuntuu olevan pelkkää välistävetoa ja petosta.
Tehoenergialla kuvatun saastan keskellä Besson pistää kukan kukkimaan lapsenomaisen ammattitappajan (Jean Reno) ja orvoksi jääneen pikkutytön (Natalie Portman) välillä.
Pääkaksikon rinnalle ja osittain ohi nousee Gary Oldmanin lujilla kierroksilla esittämä huumekomisario. Tyyppi on vakavasti ehdolla 1990-luvun elokuvan raivopäiden kruunupääksi.
Persoonallinen toimintajännäri rakentuu taidokkaasti luotujen sähköisten jännitteiden varaan. Rikostarustojen ja satujen maailmasta tuttujen ainesten yhdistelmä on omalla kummalla tavallaan ja mustassa huumorissaan hyvinkin elämänmakuinen.
Nimihenkilön kautta Besson pokkaa näyttävästi Gene Kelly -musikaalille Kuin paistetta päivän (1955) sekä ranskalaiselle rikosklassikolle Ajojahti (1967). Huippukuvaaja Thierry Arbogast on loihtinut komeaa katseltavaa sekä sisätiloissa että kaupunkikuvassa.
Leon. TV2 lauantaina klo 22.45