Patricia Highsmithin rikosromaanien keskeiseksi teemaksi on luonnehdittu syyllisyyttä pakkomielteenomaisena haluna. Teema on tunnistettavissa Highsmithin romaaniin perustuvasta ranskalaisfilmistä Kuuma aurinko (Plein soleil, 1959).
Alain Delon on pääosan jetsetin siivellä elävä nuori tyhjäntoimittaja Tom Ripley, Higsmithin kuuluisin luomus. Ripley hölmöilee aikansa rikkaan Philippen (Maurice Ronet) seurassa ottaen vastaan myös karkeat nöyryytykset. Varsinaisesti alkaa tapahtua yhteisen Välimeren purjehduksen aikana. Seurueeseen kuuluu myös Marge (Marie Laforet).
Kuuman auringon henkilöllisyyden vaihto on muunnelma Higsmithin esikoisromaanin ja sen Hitchcock-filmatisoinnin Muukalaisia junassa (1952) murhien vaihdosta. Ranskalaisversio käsittelee teemaa viihdyttävästi, mutta hieman ulkokohtaisesti. Romaanin tuoreempi amerikkalaisfilmatisointi Lahjakas herra Ripley (1999) on onnistuneempi.
Henri Decaen tyylikkäästi kuvaama trilleri on yhtä paljon kirkkaassa välimerellisessä valossa kylpevä matkailufilmi kuin psykologinen jännärikin. Henkilöhahmojen syventämisessä ei vielä kovin pitkälle pötkitä näyttelijöiden vaitonaisilla katseilla. Delonin roolisuorituksen voi silti nähdä kaikessa yksitotisuudessaankin sopivasti kaksikasvoisena psykopaatin muotokuvana.
Kuuma aurinko. Yle Teema lauantaina klo 21.00