Sähäkässä takaa-ajojännärissä Vanishing Point – Nasta laudassa (1971) päähenkilö (Barry Newman) ajetaan ahtaalle. Tilanne taustoitetaan pitkällä takaumalla. Takaisin nykyhetkeen siirrytään vasta loppuminuuteilla.
”Maantiekiitäjä” on ex-poliisi ja kilpa-autoilija, nykyinen autoliikkeen toimituskuski. Uusin keikka vie hänet pitkälle ajolle osavaltiosta toiseen. Holtiton kaahailu aiheuttaa sen, että pian perässä ovat poliisit.
Takaa-ajosta muotoutuu mukaansa tempaiseva värikylläinen odysseia. Leffa tuikkii suoraviivaisen fyysistä, sananmukaisesti liikkuvaa elokuvaa tien päällä.
Pelkkä adrenaliinihöyryinen toimintafilmi Richard C. Sarafianin ohjaama raina ei ole. Homma sykkii valmistusajankohdan hermolla vastakulttuurien edustajineen, hippi- ja huumehöyryineen, mutta monilta osin on päästy myös ajattomiin sfääreihin. Yksitotisen päähenkilön hahmon ohi kiintoisa piirre on marginaali-ihmisten keskinäinen solidaarisuus.
Kerrontaan on napattu tuhti siivu lennokkaan draamallisen imun takaavaa peruskauraa. Yksityiskohtien rikkaus sävyttää myös ääniraitaa. Sivuosissa on useita värikkäitä persoonia, asiaan kuuluu myös hieman viisto, hirtehinen huumori. Myöhemmin Chinatownin (1974) kuvannut John A. Alonzo on työstänyt vaihtuvissa miljöissä täyteläistä jälkeä.
Vanishing Point – Nasta laudassa. Yle Teema torstaina klo 21.50