KAIKEN TEORIA (The Theory of Every-thing, Englanti 2014). Käsikirjoitus: Anthony McCarten. Perustuu Jane Hawkingin kirjaan. O: James Marsh. Kuvaus: Benoit Delhomme. Musiikki: Johann Johannsson. Pääosissa: Eddie Redmayne, Felicity Jones, Charlie Cox, David Thewlis.
Teoreettinen fyysikko ja kosmologi Stephen Hawking tunnetaan tieteen kansantajuistajana sekä suuren yleisön keskuudessa varsinkin ALS-taudin takia. Sairaus teki hänestä ensin lähes täysin liikuntakyvyttömän, sittemmin hän menetti myös puhekykynsä.
Englantilainen elämäkertafilmi pohjautuu Hawkingin ensimmäisen vaimon vuonna 2008 ilmestyneeseen muistelmateokseen.
Elokuva päättyy Yhdysvalloissa pidettävään luentotilaisuuteen. Jakso kertoo pitkälle pelin hengen: draamaa kannattelevat isot tieteelliset kysymykset, vakava sairaus ja vammaisuus sekä niihin liittyvät koettelemukset, mutta lähestymistapaa voi luonnehtia pikkusieväksi.
Tällaisella elämäkerrallisuudella ja romanttisella draamalla menestytään yleensä juuri Jenkeissä. Osittain vastaavilla eväillä on porskuttanut voitokkaasti niin sikäläisillä markkinoilla, Kiinassa kuin myös meillä suosikkisarja Downton Abbey.
Siihen verrattuna Kaiken teorian puitteet ovat radikaalisti erilaiset, mutta tunneilmasto pitkälle yhtenevä. Ikivihreä teema ”vaikeuksien kautta voittoon” pitää takuuvarmasti kutinsa. Tieteestä puhutaan riittävän vähän ja riittävän kansantajuisesti. Jumalasta taas puhutaan niin hellyttävästi, että amerikkalaisia markkinoita ajatellen se on täysosuma.
Arjen särmät poissa
Hawking ja Jane Wilde tapaavat parikymppisinä opiskelijoina. Kaksikon ensi kohtaamisessa rooleissa olevien Eddie Redmaynen ja Felicity Jonesin silmät hehkuvat asianmukaista romanttista poltetta.
Orastava onni saa nopeasti vakavan särön. Jane pitää kuitenkin kiinni valitustaan. Ilmassa väreilee suuren rakkausjuhlan tuntua.
Lapsikatraan kasvaessa ja Hawkingin taudin pahentuessa vaimo alkaa tuntea itsensä enemmän hoitajaksi kuin tasaveroiseksi kumppaniksi. Piirre on kuvattu kovin vienosti. Tiukimmat arkea koettelevat särmät on jätetty pois.
Sitäkin näkyvämmin tuodaan esille ystävällisen kanttorin ja kirkkokuoronjohtajan osuus perheystävänä ja auttajana. Tämän ja Janen ensi kohtaaminen on kuin toisinto viime mainitun ja Hawkingin vastaavasta. Yllättävämpää on tohtorin itsensä pääsy uusille lemmen poluille.
Hollywoodilaista suurmiesylistystä
Elokuvalla on toinen nimi kuin alkuperäisteoksella (Travelling to Infinity: My Life with Stephen). Nimen muutos on sekin selkeä osoitus kaupallisesta tarkoitushakuisuudesta, viittaahan Kaiken teoria Hawkingin kehittelemään malliin täydellisestä teoriasta. Ylipäänsä leffa liittyy saumattomasti Hollywood-elämäkerroille tyypilliseen suurmiesylistykseen.
Kaiken teoria on huomioitu viidellä Oscar-ehdokkuudella. Eddie Redmayne tekee fyysisesti vaativassa roolissaan erinomaista työtä, mutta on ehdokkaana kovassa seurassa. Tosin inhimillisessä katsannossa vetoapua antaa jo roolihahmon luonne.
Niinikään Oscar-ehdokkaana oleva Felicity Jones luo vähin elein ja äänin sympaattisen muotokuvan naisesta, joka tekee pitkän ja vaativan urakan miehensä ja perheensä puolesta.