Saksalaisen poliittisen jännitys- ja oikeusdraaman Baader Meinhof Komplex (2008) ”mies ikkunan ääressä” -kohtauksessa poliisikomentaja Herold lausuu arvoituksellisesti sanan myytti.
Kohtaus on kaikessa yksinkertaisuudessaan erittäin hyvä, ja niin on myös roolissa oleva Bruno Ganz. Hitler-filmistä Perikato (2004) tuttuun tapaan Ganzilla ovat ryhti ja ilmeet kohdallaan, mitä tulee roolihahmon sanomisiin ja tekemisiin.
Lyhyt ja simppeli episodi on ylipäänsä osoitus elokuvallisen kerronnan voimasta, siitä miten vähin keinoin voidan kiteyttää asian ydin. Sama on tuttu arjestamme: jokin asia voi tuntua useimmista vähäpätöiseltä, joku saattaa nähdä siinä hyvinkin mahtavien voimien myllerryksen.
Myytti-repliikki on poliisikomentajan vastaus alaisen ärtyneeseen kysymykseen siitä, mikä oikein saa nuoret terroristit liikkeelle. Ehkä poliisikomentaja tarkoittaa sellaisia asioita kuin oikeudenmukaisuuden jano ja sankaruus ja niihin joskus liittyvä marttyyrius?
Tähän mielestäni liittyy Uli Edelin ohjaaman saksalaisfilmin suurin ansio, sen tapaan muistuttaa nuoruuden ehdottomuuden ansasta, tietystä harhasta (error): lähdetään terrorin tielle, koska halutaan nopea muutos.
Saksalaisfilmi kuvaa Punaisen armeijakunnan (RAF) jäsenet henkilöinä vähemmän mairittelevassa valossa. Andreas Baaderista (Moritz Bleibtrau) syntyvä muotokuva urheiluautoihin ja aseisiin mieltyneestä öykkäristä on ”rokkaavan” pilakuvamainen, mutta luotettavien dokumenttien perusteella olennaisilta osin totuudenmukainen.
Kuva Ulrike Meinhofista (Martina Gedeck) on kiinnostavampi ja inhimillisestä perspektiivistä äärettömän surullinen: vähän yli kolmekymppinen nainen lähtee maailman vääryyksien oikaisemisessa tielle, joka edellyttää lupaavan toimittajan uran ja kahden pienen lapsen hylkäämistä.
Leffa antaa vinkkejä siitäkin, että 1970-luvun alun saksalaisessa vasemmistoradikalismissa ja terrorismissa tuntuisi olleen kysymys myös jonkinlaisesta porvariston sisäisen puhdistautumisen tarpeesta.
Tässä mielessä paljon kertova on erään kohtauksen näkymä Gudrun Ensslinin (Johanna Wokalek) vanhempien olohuoneeseen: kun tytär lähtee taistojen tielle televisionkin siunaavan ristin varjosta, on kohtaus kuin täsmäisku kristillisen taruston ytimeen.
Baader Meinhof Komplex. Nelonen perjantaina klo 23.05